• Trinity78

Könsnedsättande uttryck

Jag kom på mig själv härom dagen att säga att jag fick "kärringsstopp" med bilen. Usch, vilket hemskt uttryck när man tänker efter. Det förutsätter ju att kvinnor inte kan köra bil ordentligt.

Finns det fler såna här uttryck?

Reality is a bore
  • Svar på tråden Könsnedsättande uttryck
  • carlinha

"tjejkast" med boll, är inte det ett ganska dåligt kast?

• danitra

"tjejkast" är ju desamma som underarmskast. Om det är bättre eller sämre varierar väl från situation till situation.

• Supermummy

Det är ju roligt när någon i ett lag (gärna en fotbollstränare) säger -"kom igen nu flickor!" till ett gäng killar.

Det ska liksom vara sämre att vara flicka...

• danitra

Supermummy: Fast i fotbollssammanhang (eller sport i största allmänhet) är det ju det.

• carlinha

Då kan man säga "kom igen nu killar" till tjejerna om de är riktigt duktiga! ;) hmmmmmmm..........

• danitra

carlinha: I princip, ja. Tycker jag iallafall.

• Lady Namárië

Danitra--> Så du tycker alltså att det är ok att "tjej" används nedvärderande medan "kille" är något positivt? Skulle du bli glad om du chef kom fram påjobbet och sa "Idag har du varit en riktig karl, Danitra!" istället för "Idag har du gjort ett bra jobb!"?

"Var inte en så'n kärring" är ju annat ett "trevligt" uttryck i det här sammanhanget. Och vad sägs om klassikern "You throw like a girl"?

You can't take the sky from me.
  • danitra

Lady Namárië: Som jag skrev i inlägget så är det i sportsammanhang (de flesta) detta gäller. En kille som idrottar på elitnivå är i allmänhet bättre än en tjej på elitnivå i samma sport. Detta på grund av fysiska förutsättningar. Därför kan en förolämpning om att vara en tjej funka. Sen om det är så bra att använda detta kan man ju disskutera.

• Lady Namárië
    danitra skrev 2006-04-21 21:56:34 följande:
    Sen om det är så bra att använda detta kan man ju disskutera.
    Jag trodde att det var det vi diskuterade. Jag vet att det används så, men jag tycker inte att det är ok, oavsett hur mycket bättre män presterar generellt sett i sportsammanhang.
    You can't take the sky from me.
  • danitra

Lady Namárië: Ok, jag trodde att diskussionen handlade om uttryck som byggde på felaktiga fördomar om kvinnor/män.
    Så jag lämnar det hela åt sitt öde för ikväll. Börjar ändå stava helt knasigt stup i ett!

Svar på tråden Könsnedsättande uttryck