• Trinity78

Könsnedsättande uttryck

Jag kom på mig själv härom dagen att säga att jag fick "kärringsstopp" med bilen. Usch, vilket hemskt uttryck när man tänker efter. Det förutsätter ju att kvinnor inte kan köra bil ordentligt.

Finns det fler såna här uttryck?

Reality is a bore
  • Svar på tråden Könsnedsättande uttryck
  • Lady Namárië
    danitra skrev 2006-04-21 22:41:37 följande:
    Lady Namárië: Ok, jag trodde att diskussionen handlade om uttryck som byggde på felaktiga fördomar om kvinnor/män.Så jag lämnar det hela åt sitt öde för ikväll. Börjar ändå stava helt knasigt stup i ett!
    Ja visst gör den det, det såg bara ut som om du tyckte att det var berättigade uttryck just inom sporten - och jag höll inte med.
    You can't take the sky from me.
  • danitra

Lady Namárië: I just det avseendet så är det ett berättigat uttryck eftersom det stämmer. Tjejer presterar generellt sämre inom idrott än killar. _Men_ det innebär inte att jag tycker det är berättigat att använda!

Förstår du skillnaden?`

• Lady Namárië

Mja, för jag tycker inte riktigt att det är någon skillnad. Det är nedvärderande hur det än har uppkommit, och därför vänder jag mig emot att det överhuvudtaget existerar, inte bara att det används. Hänger du med?

• danitra

Lady Namárië: Nja, vet inte riktigt.
    Jag är ju inte så mycket för förolämpningar överhuvudtaget men jag kan ta en liknelse.
    Om en elev i femte klass läser dåligt så kanske en kompis säger: "Du läser ju som en tredjeklassare"
    Detta är ju då en "korrekt" förolämpning eftersom tredjeklassare generellt läser sämre än femteklassare.
    Om kompisen istället skulle säga:
    "Du läser ju som en svartskalle"
    Så skulle ju det bygga på en fördom som inte nödvändigtvis behöver vara sann eftersom en "svartskalle" kan vara precis lika bra eller bättre än en femteklassare på att läsa.

Förstår du mig då?

• A73H

Jobbar på en högstadieskola och där kallar tjejerna varann för hora o fitta heeela tiden! Varje gång jag hör det reagerar jag ju såklart och frågar hur de kan använda de orden som skällsord?! "Jamen vi menar inget med det" är det vanligaste svaret, och det är ju ÄNNU värre, liksom...att man inte förstår vad det för med sig!! Vi brukar diskutera det och diskussionerna blir oftast bra, men det tar tid att svänga en skuta...

• danitra

A73H: Hur kan det vara ännu värre?
    Det viktigaste är väl alltid innebörden?

• Lady Namárië

Japp, jag förstår hur du menar, men jag håller inte med! Nu är jag lite för trött för att argumentera ordentligt, men jag tycker att din jämförelse haltar lite. För om någon gjorde en undersökning som visade att människor från en viss etnisk bakgrund som ibland ges en nedsättande benämning generellt presterar sämre läsförståelsetest på svenska än vad svenskfödda elever gör, skulle det då vara ok att använda uttrycket "Du läser som en svartskalle" eftersom det är "bevisat"?

Nu blev det snurrigt. Jag tror jag får återkomma när jag vilat upp mig.

• danitra

Lady Namárië: Japp, jag besvarar det i morgon!

• A73H

danitra: Klart att det blir värre om man inte förstår vad det får för konsekvenser?! Det är ju därför de kallar varann fitta - för att de inte fattar hur det påverkar deras egen situation som unga tjejer i samhället? Om dina tjejkompisar och du säger "ey, fitta, kom hit" som en grej legitimerar ju det själva användandet av ordet i andra sammanhang fast att det inte var så man menade det!

• apriltjej

Men när man ser i annonser om bilar eller mopeder att den är tjejkörd...

Då är det väl inte negativt ?...

Inte mot tjejen i i alla fall

• apriltjej

Jag har aldrig sett i en moppeannons eller bilannons där det har stått att den är killkörd

• Jonsmamma

Det halvgamla uttrycket att det är "stake i någon" är väl lite smått skrattretande. Och motsatsen blir ett skällsord...

"Gubbsjuk", varför finns inte "kärringsjuk"?

För övrigt hatar jag när vi säljer bil, däck eller liknande på blocket och folk ringer och vill prata med "gubben". Ibland hjälper det inte att man säger flera gånger att han inte har bättre koll än jag... Men det var kanske lite OT!

• snartfaster

"springer som en tjej" används ju nedsättande, "tjejträet" om platta brännbollsträet (det brännbollsträet anses ju vara det sämsta i allafall var det så i vår skola när jag var liten)

• A73H

En gång för längesedan när jag jobbade inom socialtjänsten i ett skolprojekt för tonåringar sa en av de anställda männen till en av killarna: "Men kom igen nu! Du är väl ingen kärring?" Behöver jag ens säga att jag gick i taket fullständigt...?

• smaragden

-Är du man eller mus
    -Har du ingen stake mellan bena
    -Eller ha du ingen fitta mellan bena.
    -Om en bil, kan man säja -gubbkörd, alltså inkörd av en man.

• Björkeli

Danitra: Så om jag är bättre än dig på att prata fort är det helt ok att min kompisar ropar till mig; "Skärp dig, du pratar ju snart som Danitra!"

• Grenadjären

Något som förr var de Könsnedsättande uttryckens "högborg" var ju Försvarsmakten.
    Gjode min vpl i armén för drygt 10 år sedan. Det var inte helt ovanligt att man under en uppställning för excercis blev tillsagt att ta ut "bögavstånd" från den som stod närmast. (man skulle inte stå för nära)
    Om någon soldat inte pallade med att göra så många armhävningar han blivit kommenderad så kunde han få tillåtelse att "göra som en tjej" nämligen sätta armbågarna i marken som stöd, och fortsätta.
    En gång på coopertestet sackade en soldat efter, fänriken sprang ifatt och upp jämsides.. började skälla på honom med diverse könsnedsättande uttryck. När alla var klara vid mål och väntade på den siste, så anslöt kompanichefen (majoren). Han välkomnade den siste soldaten i mål med att spänna ögonen i honom och förklara att "fänriken här säger att du är en jävla fitta"
    Så att alla andra hörde.
    Svinigt och oprofessionellt. Som tur är har vi numera en ÖB som satt stopp för sådana här fasoner. och under mina nu 10 år i hemvärnet har jag aldrig hört ngt sånt där.

• Supermummy

Grenadjären Du dödade nog tråden

Min körskolelärare (gammal gubbe) snackade ofta om att vi inte skulle "bögköra" dvs "krypa upp i röven på bilen framför" mao vi skulle hålla avstånd.

• Grenadjären

Supermummy

Det finns fler exempel, dock från andra förband som vänner kunnat vittna om.
    Men jag vågar nog inte ta upp eländet

Svar på tråden Könsnedsättande uttryck