• Santisen

Oh my god...ingen legitimation!!

Mitt id-kort gick ut för nått år sedan och jag har inte orkat förnya det...jag har använt mitt pass.
    Så av en händelse så kollade jag passet idag...det har oxå gått ut!!
    Så nu måste jag förnya det med..

Vad händer om man inte har ett giltigt pass med sig till förlossningen??

• Svar på tråden Oh my god...ingen legitimation!!
  • giz

du kom på det den 23 å har fortfarande inte fixat det?
    jag menar det är ju nada som gör ont men är ett måste...... är det inte så att man måste ha ett giltligt "leg" ifall att om tex polisen stopar bilen man åker i och ber även passagerarna visa?
    eller om man blir vittne till ngt osv så måste man kunna bekräffta vem man är.
    skulle känna mej totalt handikapad utan mitt leg som jag typ visat en gång på 5 år

I´m a bitch, so what......=)
  • Cuthalion

Tydligen behövs inte personbevis längre, däremot skall närvarande make/maka, sambo eller förälder med egen legitimation styrka Din identitet då Du ansöker om pass. Du har ingen sådan som kan låna Dig 400:- en vecka så att Du kan få ut Ditt pass?

Har Du Internet-bank kan Du ju föra över pengarna till en kompis kort och ta ut dem på det sättet. Annars kanske banken kan hjälpa Dig ändå om Du går dit och pratar med dem. Kanske att någon kan styrka Din identitet på samma sätt som vid passet?

• Santisen

japp kom på det den 23 o har inte ekonomi att lägga ut 400kr denna månaden.
    Har haft en hel del oanade utgifter,så ekonomin är väldigt ansträngd.

Hmm de gånger polisen stoppat de bilar jag åkt med i så har de bara bett om mitt namn o personnr..inte leg.

• giz

joppe den enda gången jag visat mitt leg är just vid ett sånt tillfälle........ fast visst det var vägspärr å vi åkte i en "liknande"  bil villket är typ 1 på hur mye som helst men det kan hända.

• giz

min son har fått visat leg ett antal gånger på bussen och ngn gång på tåget...... som exempel.
    finns ju egentligen ganska många situationer då leget är en bästis ju

• Santisen

hehe okej.
    Fast jag åker aldrig bil nu för tiden..så just det är jag inte orolig för.

• anezka

Jag har inte förnyat mitt leg på 5 år hehehe och inget pass har jag heller men ingen har klagat på att mitt leg har gått ut heller varken banken eller affärerna så jag fortsätter tills banken påpekar att det gått ut

• Danbala

Santisen:

Hur länge är det sedan ditt pass gick ut?

• Santisen

Det gick ut i mars.

Jaja..det löser sig..får ett nytt kort nästa vecka o får låna pengar av mamma till ett nytt leg.

• ashera

Ta med ditt gamla leg! Så länge det syns att det är du på kortet så borde det funka. Mitt leg gick ut i somras, har inte heller haft ork att förnya det, men varje gång jag behövt leg har det funkat ändå.

• Danbala

Santisen:

Från polisens hemsida, om hur man söker pass:
    "Legitimation

Ta med legitimation vid ansökan. Godkänd legitimation är:

* Svenskt pass, inte äldre än tre månader efter giltighetstidens utgång
    * Svenskt körkort
    * Svenskt SIS-märkt id-kort
    * Nationellt id-kort

Om legitimation saknas kan närvarande make/maka, sambo, förälder eller myndigt syskon med egen legitimation styrka din identitet.

Provisoriskt pass är inte giltigt som legitimation vid ansökan om pass."

Så, ditt pass, som gick ut i mars, är inte äldre än tre månader efter giltighettidens utgång, så pallra dig iväg kvickt så ska det funka!

www.polisen.se/inter/nodeid=3938&pageversion=1.html

• Santisen

Åhh..super bra ju!!
    Det visste jag inte!

• Danbala

Santisen:

Jag befinner mig själv i situationen att vara utan leg, utan körkort, men med ett pass som går ut i juni, så jag har Undersökt Läget noga på sistone. Ska pallra mig iväg någon dag snart när jag känner mig snygg nog för passfotot...

• Santisen

Haha ja så känner jag oxå.
    Jag är så svullen i ansiktet o håret är svinto,så jag känner inte alls för ta kort nu.

Svar på tråden Oh my god...ingen legitimation!!