• mariiee

Tips till er som har "spån djur"

Här kommer ett litet tips från mig, som en del kanske redan har kommit på

Ni som har spån djur typ som kaniner o dyl.
    Köp inte erat spån i en djuraffär och betala onödigt mkt!
    Åk ner till granngården och köp en bal med spån.
    Den är ca 1m hög och 50cm bred och kostar ca 68kr.

Spånet är väldigt hårdpressat och till mig räker en sådan bal ca 1-2månadare och då städar jag totalt 4ggr i veckan.

Till er som bara har en bur att städa så kommer någ denna bal att räcka betydligt längre.

Kram!

• Svar på tråden Tips till er som har "spån djur"
  • Jennaz

Tackar! Det blir perfekt till oss! Vår chilla vill gärna ha mycket spån i buren...

• Alvi

HAHAHA, jag trodde att du vände dej till folk som hade "spåniga djur"...!!! =D

• Villes mamma

Aaah, har en tamråtta med spån i buren. Som "gammal" hästskötare och hästägare som använde spån i boxarna, harmar det faktiskt att köpa de där små spånpaketen. Jag menar, vi hade ju alltid en enorm spånhög på gården förr.

• mariiee

Visst är det smidigt, balen är förvisso stor och lite klumpig!
    Men gud vad billigt man kommer undan!

• Anova

Då vi hade kanin köpte vi både mat, halm och spån från en 4Hgård. Det blev billigare och dessutom sponsrade vi gården och deras barn- och undomsverksamhet.

• Hallonpajen

Bra tips!! *ska genast åka och köpa* Ett annat tips jag har är till er som har burar med plastbotten - det blir ju gärna urinavlagringar från allt kiss på plasten (beläggningar) men dessa går bort hur enkelt som hälst med 24 % ättika!! (Perstorp eller Falu Ättika). Miljövänligare och helt ofarligt i jämförelse med diverse badrumsprodukter som jag läst tips om innan!

• Monia

Bor ni på landet så finns det säkert nån liten "såg" i närheten med nån gammal gubbe som fortfarande kör själv. Jag köper kutterspån av en gubbe och ger 4 kr för en smeta full säck!!!! Lycka!!!

• Lina 2

Hade kanin när jag var liten. Min pappa är slöjdlärare så han samlade allt spån från lektionssalen, det var perfekt!

• mariiee

Nackdelen (tycker jag) att köpa spån från hyvlerier är det är så himmla dammigt
    Annars är ju de priset kanon

• Salsan

Jag köper spån från ett hyvleri för 5 kr för en svart sopsäck full. Jag tycker att det spånet är bättre eftersom det redan är sönderdelat och bara att hälla ut i buren. Det som är hårdpackat måste man sitta och smula sönder själv. Och så tycker jag till skillnad från mariiee att spån från hyvleriet är MINDRE dammigt, men det kanske är olika från ställe till ställe.

Svar på tråden Tips till er som har "spån djur"