• Peztis

Sorkarna har ockuperat gräsmattan och rabatterna!

Jisses! Vad ska vi göra?!?!

Förra sommaren och sommaren dessförinnan var trädgårdsarbetet nästan nedlagt eftersom jag var gravid och sedan tog sonen all tid.

Nu har sorkarna gjort motorvägar i gräsmattan och flervåningshus (stora jordkullar) och det ser ut som en schweizerost, helt enkelt.
    Vad värre är, de har tydligen gett sig på rötterna till en hängsälg och ett yngre äppelträd så dessa är lösa, kan vicka på dem rätt rejält.

Vad gör man med träden? De är min stora oro just nu, hängsäljen är jättefin och äppelträdet gav äpplen för första gången förra året.
    Och hur hanterar man enklast gräsmattan? Anar att det är bara att klippa-klippa-klippa som gäller så att sorkarna inte trivs.

Andra bra tips för att (miljö-, barn- och kattvänligt) bli av med sorken? Tror inte att kattern har en chans att få bort dem själva.

Tack på förhand för alla tips!

• Svar på tråden Sorkarna har ockuperat gräsmattan och rabatterna!
  • Peztis

Tack raggarn, ska kolla!

Någon mer som har tips och erfarenheter? Särskilt om träden!

• K J N

Man kan röka ut dem med karbid.

• raggarn

Det finns billigare alternativ på Kjell&Company. Också något som man sticker ner i marken som ska skrämma bort dem med ett speciellt ljud som fortplantar sig ner i jorden.Gå in på www.kjell.com och sök på mullvad.

• ALJO

Träden är nog svåra att rädda, säljen kanske rotar sig på nytt om du har riktig tur.
    I år har det varit extremt mycket sork överallt beroende på det tjocka snötäcket, under snön har dom haft det riktigt mysigt, varmt och tryggt...
    Tror att dom kommer att försvinna mer eller mindre under sommaren.
    Skrämmor som skrämms genom ultraljud edyl fukar inte enligt tester, finns mycket tips om surströmming mm som man skall lägga i gångarna, med varierat resultat enligt dom som testat.
    Jag rekommenderar en burfälla i rått-storlek, borde finnas på granngården eller liknande. Beta med morotsbitar, det skall vara bra. Slagfällor finns oxå, men för egen del känns det lite nervöst med katter i närheten.
    En grej som tydligen skall funka är att gasa ihjäl dom med avgaser på bilen... Slang från avgasröret ner i hålet... Fast då gäller det att dom är hemma just då förstås...

• Medusan

Hmmm, jag tycker att de metoder ALJO tipsar om låter väldigt plågsamma, olämpliga och omoraliska

Syftar då på de om att gasa ihjäl och att använda någon typ av byr som man inte vill riskera att katter hamnar i. Det med utlraljud låter ju vettigt. Varför ta till så grymma och osäkra metoder om det finns andra betydligt mer djurvänliga och effektiva?

• Medusan

Är det ens lagligt att ta död på dem själv förresten? Det tror jag definitivt inte att det är.

• K J N

Att gasa ihjäl dem är inget oetiskt då den metoden även används till avlivning av mink vid pälsdjursuppfödning och uppfyller därför alla nu gällande föreskrifter.

Själv tycker jag det är roligare att skjuta ihjäl dem men visst är gas effektivare.

• Medusan

KJN - Amatörer bör nog defintitivt inte hålla på med sådant. Det är ju som att jämföra vem som helst med ett "proffs" som verkligen vet vad dom sysslar med. Skulle man gasa ihjäl dem kan man väl inte ens vara säker på ett de verkligen dör, de kanske skulle ligga där och plågas och dö sakta och plågsamt.

Jag frågar igen, är det verkligen lagligt för amatörer/privatpersoner att avliva sorkar på de sätt som beskrivits i tråden?

• LillaLulla

Hoppas verkligen att inte några sorkar har förstört min trädgård, jag har stora planer för den senare i sommar!

Och om så är fallet så skyr jag inga medel för att utrota ohyran. Så anmäl mig då! Jag är säker på att snuten skriver upp det i sin intressebok...

Svar på tråden Sorkarna har ockuperat gräsmattan och rabatterna!