• Peztis

Sorkarna har ockuperat gräsmattan och rabatterna!

Jisses! Vad ska vi göra?!?!

Förra sommaren och sommaren dessförinnan var trädgårdsarbetet nästan nedlagt eftersom jag var gravid och sedan tog sonen all tid.

Nu har sorkarna gjort motorvägar i gräsmattan och flervåningshus (stora jordkullar) och det ser ut som en schweizerost, helt enkelt.
    Vad värre är, de har tydligen gett sig på rötterna till en hängsälg och ett yngre äppelträd så dessa är lösa, kan vicka på dem rätt rejält.

Vad gör man med träden? De är min stora oro just nu, hängsäljen är jättefin och äppelträdet gav äpplen för första gången förra året.
    Och hur hanterar man enklast gräsmattan? Anar att det är bara att klippa-klippa-klippa som gäller så att sorkarna inte trivs.

Andra bra tips för att (miljö-, barn- och kattvänligt) bli av med sorken? Tror inte att kattern har en chans att få bort dem själva.

Tack på förhand för alla tips!

• Svar på tråden Sorkarna har ockuperat gräsmattan och rabatterna!
  • K J N

Enligt NVV (NFS 2002:18) §23 krävs "särskild utbildning" endast vid bruk av snarfälla för rödräv och ripa samt slagfälla för bäver.

Övriga fångstredskap är helt fria - ingen som helst utbildning krävs.

Vid andra jaktformer än brukandet av fångstredskap så ligger sork som klass VI men är även godkänd för en del undantagsformer av jakt som exempelvis skyddsjakt med luftgevär och likande.

• Santos

Finns massa människor som är beredda at begå civil olydnad emot djurplåagre..

• Medusan

Läste på en annan sida att man brukar kunna hålla sorkar borta genom gräsklippning, katt och störande ljud. Tycker att det låter enormt mycket bättre än att gasa eller skjuta ihjäl dem

• K J N

Problemet med katt är att det i deras natur ligger att simulera jakt med sitt byte efter att detta har fångats något som naturligtvis är mycket stressande för sorken ("kattens lek med råttan").

Lägger jag ett skott med 22LR blir det nästan bara en blodpöl kvar av sorken och en snabbare död kan man inte tänka sig.

Gasningen leder i de flesta fall inte till döden då underjordiskt levande gnagare snabbt kan detektera förekomsten av rök i sina gångar och evakuerar då fort som ögat igenom någon av de många ingångarna.

Man driver alltså ut sorken snarare än att man dödar den, samma princip som när man röker ut räv eller grävling ur sina gryt.

Ingen är intresserad av att plåga djur för nöjes skull men att skjuta av dem på ett korrekt (effektivt & humant) sätt är rikigt skoj - rekreativ jakt i det lilla formatet när den är som bäst.

• ALJO

Allvarligt talat, är ni vegeterianer eller..? Om ni visste vad erat kött har varit med om innan det kom på erat matbord så kanske ni inte skulle tycka katterna var grymma.
    Att fånga en sork i en burfälla måste väl ändå vara det minst plågsamma, vill ni inte nacka sorken kan ni ju släppa ut den i skogen eller vad ni vill, och att gasa ihjäl dom är väl ändå ganska smärtfritt!
    Jag försöker bar ge lite tips om hur man blir av med dom, sedan får väl varochen prova sig fram vilken metod som passar dom.
    Själv drar jag mig inte för att nacka en skata, dom förstör här, knallar in i huset och äter kattmat, tar jordgubbar, väcker mig på morgonen... Mot sork har jag två katter, Kokkos och Sussie, nu har jag skaffat en råttfångarhund oxå, så jag har fritt från all ohyra såsom rådjur, harar o sork i trädgården. Men skatorna däremot, dom drömmer jag mardrömmar om...

• Santos

ALJO i mina ögon är ett djur lika mycket värt en människas liv. Vilket djur som helst. Slår en björn ihjäl en jägare ser jag det som Björn 1 - 0 Människa.

Hade sorkarna haft samma tillgång till vapen som du hade jag gått med på att du mördade dom. Dvs att dom kunde gasa dig, eller gömma en 3x4 meter lång människosmälla i sängen eller nått.

Nu är det inte på samma vilkor som du tar livet.

Tänk om polisen skulle gjort det samma när demonstrationer spårar ut och skadegörelse börjar. Polsen gasar, skjuter och mördar demonstranterna.

Polisen: Men ehh dom förstörde mitt hemstad, är ni humanister eller. Sluta klaga..

• Peztis

OK, nu börjar snart tråden spåra ur...

Men då jag ALDRIG skulle skjuta ihjäl något levande så faller ju det bort.

Nä, det blir med största sannolikhet att vi får klippa-klippa-klippa! Enl den lokale trädgårdsmästaren så är det det enda sättet: att skapa en bullrig miljö de inte trivs i så att de tar sitt pick och pack och flyttar tillbaka till grannen de kom ifrån!
    Trädgårdsmästaren sa också att jag skulle stödja upp träden ordentligt och vattna. Har de kvar sugrötter så borde de klara sig.

• Marie IE B

För att återgå till ämnet:
    Jag skulle också gärna vilja ha tips på hur man får bort/avskräcker sorkar. När nu all snö smälte bort fick vi fram en gräsmatta fullkomligt fullbelamrad med stora sorkhögar. Man känner hur gångarna går där under och gräsmattan känns perforerad. Vi har en sorkskrämma (som utstöter små ljud och pip under jorden) men den funkar tydligen inte... Vi har också katt och han är en duktig jägare men de har små gynnarna har ju hållt till under snön i vinter.

• K J N

Det känns som att den här tråden börjar flippa ut..

Vill man inte lösa problemet så får man leva med det.

Jag har i alla fall inga rådjur, harar, skator eller andra problemdjur i min trädgård vilket min granne har.

Just skatorna är lustiga, det kan sitta svärmar i hans äppleträd men inte en enda i mina.

Dessa djur verkar vara smartare än en hel del andra varelser...

• veera

Jag läste i en trädgårdstidning för några år sen om en dam som hade sitt unga äppelträd i en såv med vatten tills det kom nya fina rötter. Sorkarna hade ätit upp rötterna under vintern. Hon planterade trädet på nytt och det klarade sej. Lite som att ha sticklingar i vattenglas. Om du vill så kan du gräva ner ett finmaskigt galler i marken runtomkring trädet så klarar det sej i fortsättningen. Lite jobbigt kanske men om du inte har så många träd kanske det är värt ett försök.

• Medusan

KJN - Jag håller med dig om det troligen är hemskt för en sork att utsättas för en katt, så jag tar tillbaka det jag sa om att katter brukar fungera (jag skulle satsat på gräsklippning och eventuellt ljud som skrämmer bort dem). Jag tänkte inte tillräckligt långt och fick för mig att närvaron av katter skrämmer bort sorkarna, inte att katterna plåga dem till döds.

Låter som att TS har en bra syn på det här som tänker satsa på att klippa gräsmattan en massa som första åtgärd, hoppas det löser dina problem, förstår absolut att det är ett problem. Det jag hänger upp mig på är en del av de metoder som tagits upp i tråden *förtydligar*.

ALJO - Jodå, jag är vegetarian, vill inte bidra till att djur far illa så därför har jag gjort det valet

Jag tycker också att det bästa lösningen är att få bort sorken från tomten så att den kan leva någonstans där de inte ställer till med en massa skada i någons trädgård. Att du nackar skator för att de stör dig tycker jag är otroligt sogligt och hemskt. Om det är lagligt är det något som är allvarligt fel på lagen

TS - Ska låta dina tråd vara nu, du tycks ju inte heller vara intresserad av de mer barbariska metoderna heller som tur är. Kunde inte vara tyst när jag läste om tipsen om att gasa och att det är kul att skjuta djur. Att det är lagligt att som privatperson/amtör syssla med sådant skrämmer mig verkligen (om det nu är lagligt)

Lycka till!

• K J N

Det är fullt lagligt att skjuta skator (ordinär jakt helt enkelt).

Men om de dessutom orsakar skador på din egendom (ex. stjäl dina jordgubbar) så kan du åberopa "skyddjakt på enskild inrådan" varvid man inte ens behöver ta hänsyn till rådande jakttider etc.

En skata har inte så stort juridiskt skydd.

• Hädvigg

plantera vitlök, det ska hjälpa + att det finns andra växter (som jag inte kommer ihåg nu) som håller sorkarna borta. Måste konsultera föräldraskapet.

• Hädvigg

Jag hade fel, det var inte vitlök som höll sorkarna borta. Kejsarkrona gillar de däremot inte. Det finns andra växter också som ska få sorkarna att söka sig någon annanstans.

Svar på tråden Sorkarna har ockuperat gräsmattan och rabatterna!