• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Anonym (arg)

Kan inte hänga upp sig på att rökande mammor är sämre mammor...
    Finns icke-rökande mammor som exempelvis msshandlar sina barn, så det där om att vara en bra mamma handlar om många faktorer....

Har nu inte läst allt som skrivits, så om jag misstolkat allt, så ber jag om ursäkt....

• Anonym

Svar till signaturen Saga och Kevin
    Var inne och läste lite i denna tråd då jag själv nyss har fått ett positivt gravtest och är rökare. Håller på och trappar ner då det inte är bra för barnet i magen att bara sluta tvärt eftersom då mammans kropp kan få nikotin sug och bli orolig mm så vi rådfråga bm om vad som var ok...Fick då svaret att nikotin plåster är mycket bättre än att barnet får i sig cigarett röken då det är den som är bland de största riskfatorerna för att barnet senare kan få astma och drabbas av för tidig spädbarns död.
    Så det jag ville säga med detta inlägg är att tyvär har du fel i att det är farligare att använda nikotin plåster än att röka.

• amswart

Anonym; det där med plåster är inget som bm kan veta med all säkerhet, för då skulle alla rökare få det som råd. Har själv hört att det är illa med ALLA sorters nikotinläkemedel... vilket som dock är värst återstår till forskarna att ta reda på, men det är som sagt inget som någon vet med säkerhet idag.

• miss misan

OK, TS, jag MÅSTE bara få säga hur sorgligt det är att höra gravida rökande desperat försvara sitt idiotiska handlande! jag rökte med mitt första barn (var då 20 år) har ångest över detta å fattar inte hur jag kunde vara så dum?
    Min moderkaka vägde ett kilo å var kalkig å grå!! FÖRPESTAD!
    Därför var det LÄTT att sluta när jag väntade andra barnet... det är enbart egoistiskt att förgifta ett ofött barn.

Precis lika fult som att säga, ja, jag slår mitt barn när jag vill för det är MITT val! Hör du inte hur dumt det hela låter?

• amswart

Tror TS har försvunnit.... Men oavsett var du är vill jag önska lycka till med rökningen. Kram

• babygirl74

Jag slutade röka i December så jag hade varit rökfri ett hlvår när jag blev gravid. Jag tuggade fortfarande nikotintuggummin men bestämde mig för att sluta med dom för det finns inga garantier. Jag är SÅ glad att jag inte röker för! Det var inte lätt att sluta med tuggummina men jag bestämde mig. Förra barnet hade förkylningsastma och vi fick åka upp till sjukhuset med honom flera gånger och jag tror att det var pågrund av att jag smygrökte under den gravideteten. Jag önskar alla blivande mammor lycka till om ni har tänkt att sluta!!!

• Anonym (5omdan)

Anonym: Enligt en dansk studie som gjordes, så är det tydligen värre med nikotinplåster än rökning. Vet inte vad man ska tro. Gissar att det har med att göra hur mycket man röker / hur ofta man använder plåster samt hur starka de är.

• Katarina m Leon o Matteo

Känner att jag blir provocerad av ditt inlägg ts.
    Vadå eget val, för vem? Dig eller fostret?
    Nikotin är trots allt ett gift lika beroende framkallande som heroin. När receptorerna än gång väckts är man för alltid benägen att bli beroende.
    På 60-talet användes nikotin som ett bekämpningsmedel för skadedjur på våra grödor. Det var mycket effektivt på att döda, dessvärre även de som arbetade med medlet varför det förbjöds. Motsvarande dos nikotin ger du ditt foster om du dagligen röker ett paket.
    Utöver nikotinet har du sedan ca 4000 ämnen till att ta i beaktning.. Rökning under graviditet är ren egoism, så enkelt är det och jag tänker iallafall aldrig be om ursäkt för att jag tycker att det ser fruktansvärt ut..
    Själv har jag också rökt, så jag förstår att det är svårt att sluta men om man inte är beredd på lite självuppoffring kanske man helt enkelt inte är beredd på att bli förälder?? Jag menar, det blir bra mycket mer än cigaretter man kan behöva avstå som förälder..

• sara1986

puss:

"Rökare: dålig mamma
    icke rökare: bra mamma"

det finns jätte bra mammor som röker, det finns dåliga mammor som inte röker...så tycker jag även om jag är emot rökning under graviditeten.

TS:
    Jag slutade röka när jag var i 5:e månaden, men de berodde ju på att jag inte visste att jag var gravid, när jag fick veta det slutade jag på samma dag. Jag var den som älskade att röka, det bästa jag visste var morgoncigg ihop med kaffet...åå det var underbart! Hade jag inte haft barn hade jag nog rökt än idag.

Så vad jag nu undrar är:
    1. Varför slutar du inte att röka, eller: Varför vill du röka när du vet att det finns risk att skada barnet?
    2. Mår du inte dåligt av tanken att barnet pinas i magen?
    3. Hur tänker du om bebisen får men för livet, blir allvarligt sjuk när det kommer ut? Hur skulle du känna då?

Elias 051224
  • Huskatt

Om jag förstått saken rätt så är nikotin lugnande.
    Så om man är van vid att lugna sig med nikotin, är gravid, mår dåligt för att man röker, ja då är det inte så konstigt att en del fortsätter.
    Och om vi ickerökare ger dem skit för att de röker, borde de då inte röka mer?
    Så hur ska man göra?
    Jag tror inte det finns en enda rökare som tror att det är bra eller ofarligt att röka.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----