• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Dofilus

Anonym (arg): Jag säger inte att det är lätt. Kan nog vara nog så j*vligt att bli av med. Men alla KAN, är ju liksom inget som kroppen kräver eller så. Lite som en ex proffcyklist sa till oss i ett föredrag. "Hur många här inne vill ha en ferrari?" Alla räckte upp handen. Då frågade han "Varför har ni inte det då?" Handlar helt enkelt om motivation och prioriteringar.

Men om man inte är motiverad nog när det handlar om sitt barns liv kanske man ska börja tänka över sina prioriteringar.

• shangri la

jag har inte läst hela tråden och ORKAR inte göra det heller.. men snälla TS, om du nu står för att du röker-varför vara ANONYM????

jag blir så förbannad på dessa inlägg "sluta klaga på oss, vi har gjort detta val att röka" blablabla.. jag själv var rökare i över 10 år innan jag blev gravid och slutade den dag jag testade plus.. och ja, visst var det svårt men det var inte ens ett ALTERNATIV att röka.. och ja, självklart HAR jag varit röksugen MÅNGA ggr under graviditeten.. svårt att inte bli det när nästan alla jag umgås med röker.. men jag tänker, vill jag röka får jag göra det sen isåfall..tänker inte vara sånt ego att jag röker när jag är gravid.. det värsta med att sluta var inte nikotinberoendet utan det psykiska beroendet.. att bryta vanan, DET har varit svårt. men det går. ALLA kan det. att säga att man inte kan är verkligen skitsnack. sorry men så är det. TS o andra gravida rökare får väl bli arga, men rannsaka er själva tjejer.. kom igen.. ni KAN sluta, jag vet det!

och tänk, OM nåt skulle hända, OM mitt barn skulle dö..jag skulle aldrig aldrig kunna förlåta mig själv om jag inte slutat röka..

• midvinterblot

Innan jag blev gravid hade jag rökt i ca 5 år, när jag fick reda på att jag va gravid slutade jag på än gång, skulle ALDRIG kuna leva med att jag rökt när jag hade mitt barn som jag älskar över allt annat i magen!
    Det var lätt den första veckan men sen blev det verkligen en prövning, efter ca 2 månader va suget helt borta och jag kunde konsentrera mig helt på mig och mitt barn i magen!! Det var inte lätt med det går!!! Rörde aldrig en cigg, drack inte ens cola! *hönsmamma*

Till alla andra mammor, det går bestäm er att nu jävlar ska det gå för mitt barn skull!!!!

• Passiflora

Jag personligen tycker det är egoistiskt att röka när man är gravid eftersom det kan orsaka skador, man har ett liv till att ta hänsyn till som ej kan säga själv vad det vill

• xLiiindAx

Jag slutade röka när jag fick mitt plus på stickan. Visst, jag trappade ner tills jag sist slutade, tog ca 2mån. Men det går.
    De enda som bestämmer om de ska röka eller inte är dom som gör det, det är ingen annans problem, men visst är det synd. Men det är deras val och får tyvärr stå för komlikationerna som oftast kan medfölja barnet! Det är svårt att sluta, men det är oxå synd att man kan ge sånna skador till sitt barn.. .
    Allt är ju upp till var och en.

• Dofilus

xLiiindAx: "De enda som bestämmer om de ska röka eller inte är dom som gör det, det är ingen annans problem, men visst är det synd. Men det är deras val och får tyvärr stå för komlikationerna som oftast kan medfölja barnet!"

Saken är väl just den att det inte BARA är deras problem och inte bara de som får stå för komplikationerna. Vore det så hade det ju varit en annan sak, nu är det ett ofött barn det gäller.

• Envis som en mulåsna
    Dofilus skrev 2006-07-21 22:51:07 följande:
    xLiiindAx: "De enda som bestämmer om de ska röka eller inte är dom som gör det, det är ingen annans problem, men visst är det synd. Men det är deras val och får tyvärr stå för komlikationerna som oftast kan medfölja barnet!"

Saken är väl just den att det inte BARA är deras problem och inte bara de som får stå för komplikationerna. Vore det så hade det ju varit en annan sak, nu är det ett ofött barn det gäller.

Men vems problem är det då? ditt? så du o jag skall bestämma vad andra får lov o inte lov att göra. Tänk om du äter lax under graviditeten då o jag tycker det är ur botat dumt skall vi lagstadga mot det då oxå?

Vart går gränsen gott folk? Jag är ledsen men jag tänker inte leva i en diktatur för det är ju det ni verkar vilja ha där staten styr allt o bestämmer när var o hur allting skall ske. Nu vill ni lagstadga mot rökning under graviditeten, imorgon skall det lagstadgas att alla pappor måste ta ut halva föräldrarledigheten, i övermorgon skall det lagstadgas att inga gravida får gå utan för dörren utan att bära mask pga dålig luft, i nästa vecka förbjuds offentlig amning o alla kvinnor som inte vill eller kan amma får inte lov att skaffa barn.

Låter det absurt?! alla dessa sakerna (nästan) har varit uppe som diskusion här på FL o många skulle vilja att alla dessa sakerna var det lag på, för eller mot.

Man kan inte rädda hela världen, man kan inte få lov att lägga sig i precis allt som alla andra gör o tycka att man har rätt till det. Det finns mkt som pågår i vårt land o i världen som man inte tycker om men som folk har rätt till att göra.

Det man kan göra dock är att bestämma sig för vad man tycker är bra o dåligt, rätt o fel osv o leva efter det själv o föra det vidare till SINA EGNA barn.

En sak som jag har lyckats bli trött på bara efter 8 veckor med min son är alla jä*la människors goda råd, skall du verkligen göra det, skall han verkligen äta nu, ligga så, låt honom skrika, gör si gör så, du skall inte.

Skall nu staten komma o lägga sig oxå?! Ge er!

Mamma till Ludvig 2 månader
  • Jen nifer

jag vet de inte är lätt..

Men för mig så hru svårt de än är väger banret mycket tyngre..

Barn med röknande föräldrar föds nästan alltid med en låg födelsevikt.

De man då reskerar är att barnet oftare dör i plötslig spädbarnsdöd under de första året, de är 20 gr större risk om man är rökare..

Så kanske är de inte så komstigt att man tycker de är ett egositiskt val??

Men jag rtycker de är upp till var o en..
    Min kompis röker, men hon har dagit ner avsevärt..
    Men jag vet att de är svårt.
    Men men lika fel är det iaf..

Min mamma rökte, o japp jag är frisk..O många andra oskcå..

Men ibland verkar man lite väl naiv..

Plussade 18/5. V.14 Nu!
  • Dofilus

Envis som en mulåsna: Vems problemet är? Barnets kanske? Barnet som riskerar att få permanenta skador. Och som jag sa tidigare i ett inlägg. Skulle du tycka att det var OK att ge ditt nyfödda barn en cigg "efter maten" (amningen)?

"..imorgon skall det lagstadgas att alla pappor måste ta ut halva föräldrarledigheten,"... Ja för det är ju verkligen en sak som ökar risken för barnet att dö eller att få permanenta skador. Undrar vem det är som ska ta och ge sig.

• Dofilus

Ett litet tillägg till att ge en cigg till ett nyfött barn jämfört med att röka när man är gravid. I det senare fallet "ger" man barnet nikotin intravenöst och tror nog det är ännu värre faktiskt.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----