• Isolde

Nappflaska -- vad för slags modesjang?

Vår bebis har inte kommit än, men vi håller som bäst på att förbereda oss. Tanken är att jag ska amma (peppar, peppar) men vi vill också att pappan har möjlighet att ge mat, ersättning eller utpumpad mjölk, när jag inte är hemma och på natten.

Alltså behöver jag råd och rekommendationer på vad för slags flaska som bäst passar ett litet gull som ska få sina flesta mål direkt från mamma. Jag tänker förstås mest på nappens (heter det så?) utformning -- tycker mig ha hört att det finns med olika antal hål och storlek på hålen ...

För att undanröja missförstånd: jag är fullt medveten om att man varnas för att barnen kan bli "flaskförvirrade". Inga sådana välmenande påpekanden behövs alltså!

• Svar på tråden Nappflaska -- vad för slags modesjang?
  • Helene OSV

Är man mån om att amningen ska fungera bör man ju mata med drickskål eller sked (om man nu absolut måste) men är det inte så viktigt kan man väl ta vilken nappflaska som helst antar jag. Man får väl prova sig fram.

Jag förstår bara inte varför man absolut måste träna bäbisar att ta flaska??
    Olivia har aldrig fått flaska, det finns ingen anledning. Jag har ju bröst som är specialtillverkade för just det ändamålet ;)

• Isolde

Brösten kommer inte att alltid vara till hands under de månader som jag har tänkt att amma. Det kommer helt säkert att hända att jag inte är på samma plats som bebisen när h*n blir hungrig, nämligen. Så för oss finns det anledning.

Tack för att du bryr dig, men det är just sådana påpekanden som jag inte är ute efter.

• flowermoon

Jag delammar och med tillägget ger jag både med kulnapp och platt dinapp. Lillan bryr sig inte om vilket, men jag tänkte jag skulle vänja henne vid bägge modellerna så har jag inget problem med vällingen sen.

• tinna

Du ska ha en napp med litet hål, brukar nog stå att den är för vatten/bröstmjölk och ersättning på paketet tror jag. Jakob tog bara den platta anatomiska nappen när han var liten, men det får man prova sig fram till. som nappflaska tycker jag att Tupperwares flaska är allra bäst, väl värd sina pengar!

• Tullan

Jag slutade att amma lille Jonathan när han var ca 3 månader, och det kommer jag ALDRIG att ångra!
    Han ville ha Bambinos flaskor med det lilla hålet, det som är till för ersättning och vatten.
    Det har aldrig varit något problem för honom att ta flaskan!
    Men dem som är anatomiska dinappar på, dem gillade han inte alls, men det konstiga är det att han vill ha en anatomisk napp...dem är roliga dem små liven!
    Stå på dig när det gäller ammning/flaskmatning, man möter alltid mammor som tycker att man är en dålig mamma om man inte ammar sitt barn!
    Lycka till!!!

• gbgumman

När lillens pappa matar lillen är det alltid mjölk som jag pumpat ur. Har man mjölk så det räcker så går det utmärkt utan ersättning. Håller i frysen i 3 mån. Den flaska vi använder är avents flaska som man får till pumpen. Vet inte om det stämmer men på förpackningen står det att nappen är utformat så samma sugteknik används som vid bröstet. Billigare flaska som vi köpte innan lillen kom klarar han inte av.

Pumpen är jättebra

• Isolde

Tack för tips, fler "att tänka på" mottages tacksamt!

Var köper man då nappflaskorna -- på Apoteket, i babyaffärer eller på Ica eller Konsum? (Jag känner mig helt rudis på det här!)

• TANKGIRL

Jag hade nog köpt en på babyproffsen, en dyrare bättre modell eftersom det ska vara samma tag som bröstvårtan. Annars kan ju din lille goding hellre vilja ha den ene eller den andre. Å det vore ju synd.

Min Liam hade amningsnapp ett par veckor vid födslen å det var ett rent helvete att vänja av sen. Så köp en bra napp som inte skiljer sig för mycket från bröstet.
    Lycka till med godingen

• boklus

De säljer flaskor/di-nappar på Apoteket som är till för de minsta. Avent flaskor och pumpar säljs på Babyaffärerna. Jag köpte min avent pump & flaskor i USA där man är mammaledig bara i två månader och sen pumpar och ger bröstmjölken via flaska när man inte är tillsammans med barnet. Det går ju också bra, men när man gör så helt och hållet brukar mjölken sina har jag hört. I vart fall...

Själv ger jag (eller min man, då jag vilar eller är borta) fortfarande tillägget/utpumpad mjölk med amningsskål eller med en liten doseringskopp från Apoteket (Erik är 1½ mån). Det går faktiskt att mata utan att använda flaska även om det är lite " meckigt" tills man lärt sig en bra teknik. Vi väntar nog med flaska någon månad till för att försäkra oss om att amningen inte störs. Kanske är det i onödan men jag blir så nervös att han ska sluta ta bröstet

Alltså: flaskor finns på apoteket och på babyaffärer (även på ICA men där kan det vara svårare att få tag på rätt modell) men det går även att mata spädbarn utan flaska om man vill vara på den säkra sidan.

Lycka till!

/boklus

• Fille Fjonkan

Vi använde den flaska som följde med Avent Isis bröstpumpen (och köpte en till likadan fast större). Den har en napp som barnet tar "amnigstag" runt. Den fungerade utmärkt för oss och Agaton hade aldrig några problem att växla mellan flaskan och bröstet när det behövdes.

Pumpen och flaskorna kommer från Babyland.

• pabe

Hej,

Avents napp o nappflaska liknar bröstvårtan mest, de tar ett liknande tag om den nappen som med bröstvårtan.
    Jag både ammade o gav ersättning ett tag o då växlade min dotter emellan utan att blinka.
    Kolla in www.avent.com

kram PaBe

• Bea78

Våran son kör stenhårt med Bambino. Bra flaskor o bra formade nappar.
    Han fick flaska redan vid 4 v ålder.

/Bea, snart mamma till 2 (bf 23/9)

• KAH

Använder också Bambino-flaskan.

Jag har gett min dotter nappflaska sedan hon var 2 veckor ung. Jag helammar henne, och ibland kan det vara skönt att få ge henne flaskan istället (med bröstmjölk) när vi varit på besök eller ute på stan.

Jag vet att alla säger att dem blir tuttförvirrade av det, men hon har inga problem med vare sig det ena eller det andra

• anca

Vi har använt flaskor och nappar från apoteket till Oskar som fått ersättning hela tiden. Vi köpte de dinappar som har extra litet hål .30mm som han använde tills vi började med välling. Använde vi med större hål åt han för snabbt och spydde upp mycket. Nu får han "kämpa" lite och det tar längre tid vilket gör att han behåller maten.

• JessieZ

Vi använder Esskas dinapp kula tror jag den heter...vi böjade med litet hål, har också Esskas flaskor.

JessieZ

• Pokemon

Vi kör med Dr. Browns kolikflaska, den är perfekt för "glupska barn" som sväljer mycket luft. Den har en "bröstvårtenapp" som liknar en tutte.
    Tyvärr är den dyr, men vi har bara två, det räcker. När vi kokar förvarar vi i billigare flaskor.

Jag tycker inte att man ska köpa nappflaskor innan barnet är fött. Det är sånt som är mycket lättare att köpa sen.

Kram

• Isolde

Oj, nu har jag ännu mer att tänka på! Tack för tips, för det är verkligen urknepigt när man inte riktigt vet vad man ska leta efter.

Tror väl att vi börjar med en billigare variant, med litet hål, och ser hur det går. Tack igen!

Svar på tråden Nappflaska -- vad för slags modesjang?