• Matillin

Någon som har Irish Soft Coated Weaten Terrier?

Jag fick tips härinne på att dom var bra om man är allergisk.
    Min man är det och jag håller på att bearbeta honom nu att köpa hund.
    Kommer nog testa att låna hem en sådan hund innan vi bestämmer oss och för att testa att han tål den.
    Men undar om någon har eller haft den rasen och kan berätta hur dom är?
    Jag hade en terrier tidigare som var väldigt sällskapssjuk, och vi vill gärna ha en hund som man kan lämna 4-5 timmar när man jobbar.

• Svar på tråden Någon som har Irish Soft Coated Weaten Terrier?
  • Majblomma12

Mina vänner har två tikar. De är enormt sällskpssjuka, men fyra-fem timmar klarar de. De är snälla, glada, svårdresserade och behöver mycket stimulans. De är väldigt kärvänliga och gosiga och snälla med barn. Jag älskar de hundarna.

Seize the moment, 'cause tomorrow you might be dead
  • glittervind

Har en hemma hos mina föräldrar. Hon har väldigt mycket personlighet, går sin egen väg samtidigt som hon är underbart snäll och glad. Kräver mycket motion för att må riktigt bra. Hon är väldigt trygg i sig själv och har inga problem med att vara ensam några timmar. Hannarna kan vara ganska bångstyriga, en tik är nog att föredra.

Underbar ras tycker jag!

• Matillin

Låter ju bra.
    Skulle gärna ha en golden igen men det kan man ju glömma med en allergisk man
    Men weaten terrier är så himla söta och verkar oxå va bra hundar, stort + att dom inte fäller heller

• iorlina

Jag har två.. en hane och en hona....
    De är otroligt sällskapssjuka men lämnar vi den hemma en längre stund lägger de sig bara och sover. Våra hundar tål jag (som inte tål en del andra) fast jag kan inte klippa dem själv nu när jag är gravid eftersom jag är känsligare nu.
    Att tänka på:

* Valpar är oftast mer allergiframkallande än vuxna hundar
    * De kräver minst ett par timmars hårvård i veckan (tovar lätt om man inte får tag på en helt renhårig Irlänsk päls, jag rekomenderar Pepitahills kennel och Carina Hill)
    * Pälsen måste klippas 4-6 gånger om året och lär man sig inte detta själv kan många tycka att det är dyrt eftersom en klippning går på cirka 600:-
    * En Terrier är en Terrier och koller alltid att förbli en Terrier.....

Men trots detta tycker jag att det är en underbar ras. Att vakna utan Sixtens pussar en morgon vore inte roligt.

Låter smart att låna hem en hund på prov. Hade gärna fårr låna mina om ni bodde närmare.

Skriv och fråga mer och hör av dig om hur det går!!!

//Karin

• Matillin

Iorlina
    Jag har haft en terrier en cairnterrier och han var helt underbar men rätt egensinnig som bara en terrier kan vara
    Personligen tycker jag det är lite charmigt och gör att dom får lite mer "personlighet"
    Lär nog bli en klippkurs för mig om det blir en sån hund, 600 låter mycket.
    Vart ligger dom kennlarna som du rekomenderade?

• Majblomma12

fia, om du bestämmer dig för att köpa en, tänk på att rasen har problem med dåliga höfter. Var noga med val av uppfödare och kolla gärna med andra ägare som köpt från kenneln hur deras hundar mår.

• Matillin

tack för tipset, men visst är det många hundaraser som har problem med det har jag fått för mig?
    kanske beror på aveln?

• Majblomma12

Har ingen aning, jag vet bara att min kompis pratat om just höfterna.

• Linda 1982

Hej!
    Jag har också en Wheaten och ska hämta hem en till om tre veckor!!! Det ska bli så roligt!
    Jag kan bara hålla med det som "iorlina" skrev tidigare, det stämmer så bra.
    Även fast det är mycket jobb med pälsvård så är det värt det, det är en super mysig och go hund.
    Svarar gärna på frågor om du har några!

Lycka till

Svar på tråden Någon som har Irish Soft Coated Weaten Terrier?