• Matillin

Någon som har Irish Soft Coated Weaten Terrier?

Jag fick tips härinne på att dom var bra om man är allergisk.
    Min man är det och jag håller på att bearbeta honom nu att köpa hund.
    Kommer nog testa att låna hem en sådan hund innan vi bestämmer oss och för att testa att han tål den.
    Men undar om någon har eller haft den rasen och kan berätta hur dom är?
    Jag hade en terrier tidigare som var väldigt sällskapssjuk, och vi vill gärna ha en hund som man kan lämna 4-5 timmar när man jobbar.

• Svar på tråden Någon som har Irish Soft Coated Weaten Terrier?
  • Linda 1982

ett litet tillägg....
    jag har inte upplevt det som svårt att "dressera" min gamla tik, man får ha i åtanke att det är en terrier och därför bara köra korta träningspass sen göra något annat sen träna igen. Viktigt att hitta ett bra träningssätt som passar hunden, en terrier är envis och det betyder att man som förare måste vara ännu envisare!

• iorlina

Kenneln jag tänkte på ligger någonstans vid köping ungefär. Vi brukar åka dit och hälsa på när vi är hos min farmor och farfar i Västerås. Vänta, ska kolla adressen...

pepitahills.se/

Titta på Kullar - B-kullen - Bronach, tjejen med det lila halsbandet. Det är våran Selma det!!!

Sen har du också www.swtk.se, rassidan, men den kanske du redan har.

Vår hane kommer från Lakkas i skåne och softisarnas rofet Hilde Nybom (har du läst hennes bok med rasens namn? Låna eller köp den annars!!!)

Problem med höfter finns inom alla raser, tror det är mycket uppmärksammat inom denna ras på grond av att det är en så pass utpräglad utställningsras.

Ja, visst är Terriers härliga, även om man kan vilja sälja dem billigt ibland, som idag när jag kammade min Sixten. Har köp en speciell tovkamm som består av 8st 3cm långa knivar som skär upp tovorna innifrån. Den som uppfann denna borde belönas med något stort pris!!!!

Mer frågor så hör av dig! Här eller i min inkorg!

Kram och lycka till!!!

• iorlina

haha, softisarnas PROFET ska det så klart vara... Ursäkta övrig stavning, det tar på krafterna att släpa på ett litet gryn...

• Matillin

Tack för all info!
    Jag ska in och kika på kennlarna imorgon ska sova nu, men skåne är nog lite långt bort för mig.
    Men det finns säkert någon kennel nära sthlm skulle jag tro?
    Måste övertala mannen först att köpa hund, varför man nu ska behöva "övertala" någon till det, hundar är ju det bästa som finns juh

Men han har aldrig haft någon så han har inte fattat det ännu

• Yrslan

En terrier är en terrier,den kräver mycket av hundägaren.
    Tänk noga igenom ditt val av ras,det finns lättare raser som är allergivänliga.....Har själv haft en och jag hade aldrig skaffat mig en om jag vetat då vad jag vet idag,det var min femte hund så jag var inte helt grön, nu vill jag inte alls skrämma upp dig utan bara att du funderar på vad du vill med din hund. Vet att den skämtsamt kallas "Lockig pitbull terrier"

• Soldyrkaren

Yrslan: Haha, det har jag aldrig hört. Det var ju roligt ju!
    Jag är själv ägare till en wheatenterrier sedan snart sju år tillbaka. Hon är väldigt lättsam att ha att göra med, men är så klart en terrier . Gör allt för att göra matte tillags, för det mesta, men det har varit en lååång väg att komma dit. Kan vara lite svårmotiverad i bland när man vill jobba med henne, hon blir snabbt trött/ointresserad. Har en väldigt tydlig av/på knapp, älskar agility och att åka bil, skäller sällan (bara när det ringer på dörren), pratar annars väldigt mycket. Det var inga problem alls när vi fick vår son, hon förstod sin plats i flocken på en gång. Hon är "amerikanare" så hennes päls msåte jag helst borsta 1-2 gånger i veckan. Min sambo är också allergisk och vi gjorde så att vi provade med lånad hund först och hälsade på hemma hos uppfödaren. Det funkar för honom men det är ju individuellt.

• iorlina

Jag måste ha fått två underbara hundar jag... Visst, Sixten gillar inte andra hundar och det finns några hna gärna skulle tugga på, men då är det ju upptill mig att se till att ha honom kopplad... Selma skulle aldrig göra en fluga förnär, även om hon kan låta styggt ibland. De ÄLSKAR att träna och blir jättestolta när de gör rätt. De vill verkligen få till det hela tiden. Vi har tränat spår, lydnad och ställt ut den någon gång. Det sista gillar min inte alls. De förstår nog inte varöf en konstig tant de inte känner ska få klämma och ta på dem...
    Visst hade de en unghundsperod när de inte lyssnade alls, men då får man ju sätta dem på plats och att använda kedja till kopplet skulle jag ha gjort på vilken ras som helt ett tag i alla fall.

Du hade ju haft Terrier förrut, då vet du ju vad du ger dig in på! Lycka till och som sagt var, försök hitta en rent Irlänsk för din egen skull...

• Soldyrkaren

iorlina: Vad menar du med "för din egen skull"? Är det pälsen du tänker på då?

• Matillin

tycker att weaten verkar mysig men kan även tänka mig en annan allergivänlig hund skl.

Finns det några andra terrier som är allergivänliga eller någon annan ras som någon rekomenderar?

• Filurken

Vi har en softis och jag instämmer i allt som alla skrivit här, tänkte bara tillägga att vår Rufus både är allergiker och har en kronisk tarminflammation som gör att han bara får äta lax och ris. När han råkar få i sig nåt annat reagerar han med kramattacker och kräkningar Enligt veterinärerna på Helsingborgs Djursjukhus så är både allergi och tarmsjukdomar inte särskilt ovanligt hos Wheaten terrier

Jag är förresten också allergiker och det var därför vi valde den här rasen, vi provade genom att jag tillbringade 4 timmar i sträck hos uppfödaren. Hon hade 6 softisar och vi resonerade som så att om jag klarade det så skulle det nog gå bra. Det har det också gjort, men veckorna innan han ska klippas känner jag av min allergi........

Lycka till med valet av hund!!

• Linda 1982

Hej!
    Min Selma har också allergi vilket var lite jobbigt i början innan vi kom på mot vad, men efter att hon fick rätt foder så har det inte varit några problem.

Vill bara tala om att det är SM i agility och utställning den 3 juni för bara wheatens nere i Höör (tror jag), Skåne!!!

• iorlina

Soldyrkaren: Jo, det ät pälsen jag tänker på... Har erfarenhet av rena irlänska, rena amerikanska och mixar och jag föredrar helt klart irlänska... Även om Selman blir tovig går tovorna väldigt lätt att kamma ur medan man får skära ur dem ibland på Sixten.

Sixten är också allergisk mot visst foder men det märkte vi ganska snabbt efter som han kräktes och hade diarré. Fick bara se till att undvika det fodret. Han är ganska "klenmagad" med och starka kryddor går tex inte alls...

Fia: Bichon Friseé är väl ett alternativ.. men så fort jag såg den så var det som en skylt som blinkade PENSIONÄRSVARNING ovanför den... Nä, satsa på en Wheaten du, du kommer inte bli besviken!!!!!!!

kram

• Miclin

Min mans familj har haft/och har veteterrier och den är hur gosig som helst. Den första hette Madicken och levde tills den var runt 10år. Wåfflan som de nu har fyllde 10 år den 22mars och då var det våffelkalas Den hunden är jättemysig! Lugn och försiktig men ganska känslig. Tyr sig mest till mamman i familjen. Fungerar bra med barn. MEN min kompis var en gång på besök hemma hos dem och hon reagerade genom att det började klia i halsen på henne. Men inte mycket. Men hon är superhyperkänslig.
    Min mamma och pappa har en liten valp som är en blandning mellan pudel och bischon frisé (vet inte hur det stavas) I varje fall... den hunden ser ut exakt som en liten minikopia av veteterriern, men helt svart! Och den är min kompis inte alls allergisk mot. Inte heller Sessan är ngn typisk terrier. Så jag börjar ifrågasätta det man säger om terriers - att de skulle vara mer envisa, argsinta osv. För i dessa fall har det inte alls stämt in. 
    Angående veteterriern ännu så fungerar den jättebra med barn. 

• Miclin

Aaah.. glömde att skriva negativa sidor
    Det man märker med veteterriern är att den är ganska bunden till sin ägare - alltså att den inte lyder andra sååå bra. Den lyder inte alltid mig - om inte jag mutar den med gosid Har känt hunden i 6 1/2 år.
    Det andra är att den har en extremt känslig mage. Wåfflan får ALLTID (utan undantag) en mage som krånglar då matte och husse åker bort. Men som sagt är hon en trogen hund. Eget humör - javisst! MEN ingen besserwisser!

Svar på tråden Någon som har Irish Soft Coated Weaten Terrier?