När väljer barnet hand?Höger/vänsterhämn?
Vet nån hur gamla barnen brukar vara när man kan se om de är höger eller vänsterhänta?
Vet nån hur gamla barnen brukar vara när man kan se om de är höger eller vänsterhänta?
Undrar sammma som du!!
Jag och sambon är båda högerhänta medans vår dotter Thindra som är 22mån alltid gör allt med vänsterhanden... hummm.
dags för en puff.
Frågade min bvc sköterska samma sak sist jag var där. Kommer inte ihåg om hon sa ngn speciell ålder, men det brukade visa sig ganska tidigt, sa hon.
Hon sa även att om bebisen var högerhänt, så kunde h*n alternera och använda bägge händerna länge, medans om bebisen va vänsterhänt så visade det sig tydligt tidigt, genom att h*n bara använder vänster hand nästan från början.
d är inte ärftligt har jag läst. (vet ej var)
men runt 2 så "vet" man om man tittar tillbaka. ni vet - vid 3 så är det hur tydligt som helst, och då minns man att h*n mer ofta faktiskt använde den handen när h*n åt.
även om d eg inte var så
Hej!
Jag undrar också.
Vår son gör det mesta med vänster hand tycker jag.
Han äe 14 mån så det är väl för tidigt att säga nu kanske hur det blir.
Men han använder mest vänstern när han tex stoppar olika klossar i hål i en hink. Verkar som det går lättare för honom att få i dem då.
Om man ger smörgås i höger hand så byter han och äter med vänstern i stället.
Jag och mannen är högerhänta.
Ofta så kan ju de som är vänsterhänta använda sig av högerhanden bättre än de som är högerhänta kan använda sin vänstra.
men DET tror jag är en myt! jag tror/vet att de som är vänsterhänta och lite äldre har blivit tvingade att använda högerhanden och därför är riktigt bra på båda, ex min egen mormor.
jag är så åxå att jag kan använda vänster någotsånär, och är abselut tvåfotad - men jag är högerhänt.
däremot är svägerskan vänsterhänt och helt högerhandikappad.
Jag är själv vänsterhänt och är typ handikappad med höger- både hand och fot
vänster skulle det vara - eftersom hon e högerhänt! (i sista meningen )
Jag bestämde mig tydligen när jag var runt 9 år att jag skulle använda höger hand. Har alltid använt båda händerna lika mycket. Märkte när jag fick vänster arm i gips för drygt 10 år sen. Jag fixade INGENTING! Inte ens gå på muggen eller duscha! Min äldsta använder också båda händerna lika mycket... har börjat ana en viss högerhänthet hos honom mer än vänster, men han äter med båda och ritar/målar med båda. Han är snart 5 år.