När väljer barnet hand?Höger/vänsterhämn?
Vet nån hur gamla barnen brukar vara när man kan se om de är höger eller vänsterhänta?
Vet nån hur gamla barnen brukar vara när man kan se om de är höger eller vänsterhänta?
Vänsterhänt är ärftligt : 26 % av barn till två vänsterhänta föräldrar blir vänsterhänta. 9 % av barn till två högerhänta föräldrar blir vänsterhänta. Ofta kan man se tidigt på barn vilken hand de använder mest
att man är lika bra med båda händerna är jätteovanligt tror jag.
Hittade mer fakta. "Vänsterhänthet hos en person beror, enligt vetenskapen, på antingen en tidig hjärnskada i barndomen eller ärftlighet. Den senare är den överlägset största anledningen."
Barn är ofta lika bra med båda händerna upp till ca 2 år, så har jag uppfattat det när jag har jobbat med småbarn under flera år.
Sen bestämmer dom sig för vilken hand som är den "rätta" för dom, den som känns bäst.
Tror inte att dom bestämmer sig före ca 3 års ålder i alla fall.
På båda mina barn har det märkts tidigt (runt 3-5 månader) Rebecka är högerhänt och Kajsa vänsterhänt. Det första tecknet har varit vilken hand de använder för att stoppa i nappen. När de börjat äta själva har det blivit riktigt tydligt.
Jag är högerhänt men maken är vänsterhänt så det är väl rättvist att vi fått en av varje.
jag är inget barn så jag avviker litegran och berättar att jag 24 år använder fortfarande båda händerna,
mitt i maten kan jag tröttna i att ha kniven,skeden gaffel i höger hand och då skiftar jag,, märker inte detta själv men allt som oftast får jag höra att jag gör så!
ritar med båda händer, syr, pysslar m.m skriva går men det blir inte lika fint, skulle krävas lite övning men det skulle bli bra om jag ville det!
får vänta och se hur sonen blir..än är han så liten så han fortfarande använder båda och kanske fortsätter han med det
Praktiskt att inte vara lika styrd av en hand!
joo faktiskt.. och det mest positiva med det har jag märkt nu när jag fått barn inte lika krångligt att göra andra saker med ett barn hängande på höften.. går lika bra med vilken hand som
Jessica82 -> Håller med dig fullt ut Jag vispar lika bra med höger som vänster. Jag kan skriva och rita med båda... jättepraktiskt att kunna mata bebisen oavsett vilken sida av honom man sitter
Skulle tycka att det var kanon att kunna använda båda händerna lika bra! Synd att man vä/hö hänt!
Den enda vä hänta i våra familjer är en morbror till mig. Ingen vad vi vet på min mans sida. Så vår dotter har lyckats bli vä hänt utan anledning.
Både jag och min syster är vänsterhänta, ingen annan i familjen är det (vad jag vet förr fick man ju lov att lära om sig)
Min son är också vänsterhänt, han har visserligen inte fyllt 3 år än, men han ritar bara med vänster hand, har nog aldrig ens hållit en penna i höger hand.
Kul tråd!
Både jag och min syster är vänstehänta, ingen annan i släkten vad vi vet. Men jag ser att Wille redan nu absolut föredrar vänster hand och det började tidigt men absolut sen han var 6-7 månader.
Kul länk du lagt in Ina05!
"De flesta vänsterhänta vispar motsols."
Det gör jag ju!
Jag har testat dominansen på mina hjärnhalvor, de är lika starka. Kanske därför jag kan använda båda händerna lika bra?
"De flesta vänsterhänta vispar motsols" Hmm -stämmer inte på oss. Jag är högerhänt och vispar motsols. Maken är vänsterhänt och vispar medsols (jag var tvungen att testa honom när jag läste det). Det finns visst många varianter där. Åt vilket håll vispar ni?
Fram och tillbaks... Inget särskillt med andra ord
kan man påverka detta och bara ge saker till vä'nster handen t.ex. inte för jag gör det medvetet men jag håller i vä'nster hand när han ska sova ligger på den sidan =) "tränar han bara den handen då???
Är det någon som har sett om det finns "äta-själv-skedar" för vänsterhänta?
Kajsa håller just på att lära sig äta med sked och när Rebecka var i samma älder gick det mycket lättare med sådana där böjda "äta-själv-skedar" Men eftersom Kajsa konsekvent stoppar skeden i vänster hand så blir ju böjen åt fel håll...