• AL79

För högt blodsocker...

Var hos BM idag och hon sa att jag hade lite för högt blodsockervärde 8.1. Vad innebär det? Hon gav mig en tid för glykosbelastning. Hon sa också att det kan bli så att barnet tar upp för mycket näring och blir för stort om man har för högt blodsocker....

Någon som har haft så? Blev lite nervös nu ju...

• Svar på tråden För högt blodsocker...
  • Silent Thunder

då frågar jag dig, åt du något innan du gick till mvc? godis bulle eller frukt?

• Jennie Brunflo

Vad gjorde du innan testet?
    Gick du dit? Åkte bil? Åt frukost? Åt banan?

Mitt låg på 8,6 en gång....då hade jag ätit frukost och åkt bil dit....alla andra gånger hade jag ätit frukost och gått dit.

Det är om du kommer över 9 som det börjar bli för högt blodsocker. 8,1 är ju högt - men inte farligt.

• AL79

Jag åt frukost kl 9.15 (havregryn med mjölk och lite socker, drack bara vatten). Kl 9.50 åt jag ett äpple på väg till BM - jag gick 500 m. BM mätte kl 10.15 ca.

• Silent Thunder

jamen då e det ju det som e problemet. för övriga ggr har du haft normal va?

• Jennie Brunflo

Havregryn - socker - äpple
    De höjer blodsockret och om du äter det precis före mätning är det klart du får högt värde.

Tror knappast du har något att oroa dig för.

• AL79

Hon har bara mätt det på inskrivningen i v11 och då var det normalt. Nu är jag i v26. Varför vet du att det är det som är problemet? Sockret på havregrynen eller? Varför frågade då inte BM om vad jag hade ätit innan?

• AL79

Vad korkat av BM att inte fråga då. Men då oroar jag mig inte. Om det nu är så att det ändå är för högt, vad ska man inte äta då?

• Silent Thunder

varför jag vet? jo för att jag själv haft normalt o sen en gång hade för högt o då hade ätit innan vilket inte var så smart.

socker, fruktsocker höjer automatiskt på blodsockret o varför din BM inte frågade är en fullständigt bra fråga för det borde hon gjort.

• Jennie Brunflo

AL25:

Det du ätit och att du ätit det precis innan mätning tyder på att det är maten som gör det höga värdet.

När man gör en glukosbelastning gör man likadant.
    Man mäter i svältande tillstånd. Sedan äter man glukos som höjer blodsockret och så mäter man igen. Då får man ett högt värde och ett lågt värde. (och även ett värde hur snabbt blodsockret höjs)

När jag hade 8,6 frågade inte BM vad jag ätit heller. Men jag fattade själv att det berodde på att jag käkat precis innan och sedan tagit bilen dit.

Det är just det här som GI människor pratar om. Hur snabbt blodsockret höjs med vissa livsmedel.
    Socker höjer ju blodsockret snabbt och högt.
    Havregryn äpple mjölk är ju lite mildare men det höjer ju blodsockret.
    Om du dessutom svultit hela natten och sedan äter frukost - då höjs det rejält.

Det är alltså inte fel det du ätit - utan det är bara en förklaring till varför det var högt.

• AL79

Okej tack så jättemycket båda två för svaren.

• Nennesann

Hej hej!!!

Jag hade 9 i värde när jag var hos BM!! Hade ätit havregrynsgröt med sylt o mackor, 1 timme tidigare och åkt bil dit!!! Tog nytt test dagen efter o hade 4,3 o då var det tre timmar sen jag åt nåt...MEN...Insulinet ska juh Ändå ta hand om sockret...!!!!

• Jesssicaaa

jag hade 7 i värde och hade precis ätit ett äppple, 5 min innan..

Svar på tråden För högt blodsocker...