• Qliana

Hur skulle du beskriva pinvärkar vs värkar??

Har haft värkar sedan i lördags natt.

På förlossningen sa de att det var pinvärkar då jag natten till onsdag bara var öppen 2 cm.

Jag förstår ingenting då värkarna gör så ont! Det trycker neråt, svider och gör så att jag inte kan sitta ner. Magen blir hård, ändrar form och det känns som bebisen trycker ut sig mellan magmusklerna. Samtidigt gör det ont i ryggen, runt bäckenet och det strålar upp i ryggen och ner i låren. Ibland känns det som jag får kramp i ena skinkan (det strålar som tusan).

Om detta är pinvärkar - hur känns vanliga förlossningsvärkar???

• Svar på tråden Hur skulle du beskriva pinvärkar vs värkar??
  • Pingla med en åsikt

de KÄNNS väl inge annorlunda?
    Jag förstod det som så (jag hade pinvärkar i flera dagar.... som inte gjorde någon nytta alls) att pinvärkarna inte hjälper dig att öppnas utan bara gör ont, medan VÄRKARNA är en del av öppningsskedet.

• Sandris82

Jga skulle tro att de menar att pinvärkar att de värkar man har i latentfasen (när livmodertappen utplåas och man öpnnas till ca 3 cm). Dessa värkar kan man ju ha långt innan barnet föds om man har otur. Förlossningsvärkar är väl det som kommer sedan, alltså den mer aktiva fasen ...

När jag födde min dotter i okt, så öppnade jag mig väldigt fort! Så jag kände liksom ingen skillnad mellan värkarna, mer än att det gjorde mer och mer ont så klart, men det var samma "typ" av värk... Om du har mycket ont tycker jag du ska ringa till förlossningen igen! Igen ska behöva vara hemma om man har ont och vill komma in!!! (jag var öppen 3 cm efter en timme hemma, utan att jag tyckte att jag hade jätteont, men sen gick det undan, då var jag glad att jag var på förlossningen!)

Lycka till!

• Sandris82

Jo, men de gör väl värkan, men långsamt! Det man har innan är väl förvärkar... eller så använder man orden olika på olika ställen!

• Qliana

...och jag kände mig så värdelös när BM sa att "du har inte värkar"

Hur länge kan man ha pinvärka? Jag har fått löfte om att sova på förlossningen (?) inatt för att få lite sömn. Kan man begära att få en igångsättning imorgon?

• Sandris82

om pinvärkar är samma sak som onda sammandragningar /förvärkar ´hade jag massor från v.28 fram tills att dottern föddes... men inte regelbundna varje dag så klart...

• Qliana

Jag är sjukskriven 50% pga sammandragningar och detta är inte samma onda känsla. Detta är mycket värre!!!

• Pingla med en åsikt

nej det är skillnad på pinvärkar och förvärkar.
    Förvärkar kan du ju ha i månader och avtar emellanåt, speciellt om du vilar. Dessa är kroppens sätt att förbereda sig inför förlossningen.

Pinvärkar kommer när förlossningsarbetet startat men inte kommit igång ordentligt.
    Som Sandris skriver, de gör "nytta" men ruggigt långsamt!

Jag hade pinvärkar i fem dagar.....

• Qliana

Pingla med åsikt: Vad hände efter 5 dagar? Kom de bara tätare, starkare eller ändrade de karaktär?

Kom dina "regelbundet"?

• Pingla med en åsikt

de kom regelbundet hela tiden under dessa dagar.
    Men efter så många dagar var jag fortfarande bara öppen 4 cm så till slut beslutades om akut snitt.

Svar på tråden Hur skulle du beskriva pinvärkar vs värkar??