• Lena

Fostervattenprov, ja eller nej?! Hjälp!

Har upptäckt att jag är gravid och är nu i vecka 10. Helt oplanerat overkligt och jätte-jättekul!

MEN jag är över 35 och skall strax till MVC för första undersökningen. Redan på tfn har de frågat om jag vill göra ett fostervattenprov. Vad svarar man på det?! Jag vet inte! Kan någon förklara för mig, vad är fördelarna och nackdelarna/riskerna med fostervattenprov? Vad är alternativen? Tacksam för någon hint, vill var förberedd när jag kommer till MVC.

• Svar på tråden Fostervattenprov, ja eller nej?! Hjälp!
  • Zebra

Hej och grattis till ert lilla pyre,vad kul.

Har du kanske möjligheten att få göra ett Nupp-test? Det görs med Ul och påverkar ju inte bebben.

• lilla trollet

Fördelen är att du får veta om fostret har Downs syndrom. Du får även veta andra saker som kan vara skäl för dig att avgöra om du skulle klara av att ta hand om barnet eller om du vill göra abort. Fördelen är därmed att du får valmöjligheten till att behålla barnet eller inte.

Nackdelen är att det föeligger en viss missfallrisk som jag tror ligger på c a 1 %. Nackdelen vid negativt besked är att du försätts i ett moraliskt dilemma som kan sätta spår för resten av livet.

• Kitten

Ja detta är en sådan svår fråga tycker jag.. man kan ju se vissa saker med fostervattensprov... men långt ifrån allt.
    Fråga dig så här, när du får Ultraljud och fostervattensprov så kanske du är i v. 18-20, vill du då veta att ditt barn ev. har downssyndrom?? Jag skulle inte vilja det...jag är glad att jag fick veta att det som syntes på ultraljudet såg bra ut men om det inte hade gjort det... skall man då gå i 20 veckor till och veta att barnet i magen inte är friskt...

Lite tankar bara... men som sagt det där är ju mycket individuellt, kanske skall man ta de undersökningar som finns nu för tiden, när de väl finns..

Jag är för övrigt inte säker på när ett fostervattensprov tas? Tas det i samband med Ultraljudet?

Lycka till nu, at det lugnt det kommer att gå bra!! Kram

• Åsa

Hej Lena. Jag har också fått frågan och tittat på det en del. Sade till barnmorskan när hon frågade att det kändes väldigt främmande. Fick intrycket att hon inte heller tyckte att det var någon större anledning (är 36) men hon sade att man erbjuder alla 35+ undersökningen.

Anledningen att man frågar 35+ är att risken att föda barn med Downs syndrom (mongoloida) ökar med åldern. Man erbjuder också provet till yngre kvinnor som tidigare fött barn med Downs syndrom eller andra kromosomavvikelser eller av annan anledning har känd förhöjd risk för detta. Det är alltså främst för Downs syndrom man undersöker, man kan också se andra kromosomavvikelser. Man kan INTE se hjärnskador, andra missbildningar m m. (Det finns mer detaljerade prov från moderkakan som kan erbjudas bärare av vissa ärftliga sjukdomar.)

Den uppenbara nackdelen med undersökningen (förutom att gå och få en nål instucken i magen) är förhöjd missfallsrisk. Cirka 1 procent av kvinnorna som undersöks får missfall efteråt. Lite svårt är det att säga att det är enbart provtagningen som står bakom alla dessa missfall, det är ju också så att det är kvinnor i särskilda riskgrupper som väljer att göra detta prov, men att provet i sig förhöjer risken är klart.

Det är ju också viktigt att göra klart för sig VARFÖR man tar provet innan man går dit. Vad ska man göra om det visar avvikelser, i så fall vid vilka avvikelser? Om man inte är beredd att göra abort i något fall så är det knappast någon mening att göra provet.

Det där med VARFÖR tycker jag man försummar att diskutera på MVC när det gäller det vanliga ultraljudet också. Förr var det bara graviditetsvecka och antal barn man kunde se men med dagens teknik kan man se ett antal missbildningar som kan ge upphov till svåra ställningstaganden ang ev abort. Enligt Socialstyrelsens riktlinjer ska MVC förklara detta INNAN provet och erbjuda den som inte vill ställas inför ett sådant val att göra ett tidigare ultraljud där man bara ser ålder och antal barn. Jag fick bara ett datum för "ultraljudet". Reagerade inte då, för ultraljudet uppfattas ju som en rutinundersökning, en lite kul grej när man får foto och pappa får se bebisen. När jag sedan läste Socialstyrelsens regelverk att det var viktigt att MVC förklarade att ultraljudet är ett erbjudande, för föräldrarna att tacka ja eller nej till, blev jag ju lite fundersam. Visserligen var jag inte tveksam till att ta det, men inte hade jag tänkt i de banorna.

Själv har jag inte tänkt ta fostervattensprov i alla fall. Risken att förlora ett friskt barn i missfall p g a undersökningen är i min ålder procentuellt större än risken att föda ett barn med kromosomavvikelser. Det är bara risken för Downs syndrom som stiger med åldern, inte andra kromosomavvikelser, och det är först vid 40+ som den är uppe vid 1 procent och ens kommer ikapp missfallsrisken. Det är tillräckligt för mig. Lycka till med hur du själv väljer!

Något jag hittat, först tidningstartikel:
    www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,15081,00.html

och så en informationsbroschyr från Helsingborgs lasarett:
    www.helsingborgslasarett.se/download/18.134b07ef1a1ecf4df7fff1304/Fostervattenprov.pdf
    (klistra in hela texten i webbläsarens fönster, eller gå i stället till webbsidan: www.helsingborgslasarett.se/4.134b07ef1a1ecf4df7fff1293.html och klicka därifrån ).

• Lena

Hej allihop,

Tack för tankar, info och tips. Ska läsa lite mer och sen ta mig/oss en funderare. Inte lätt det här!

Ha en skön dag!

• Themis

Se om möjligt till att det är en erfaren person som utför fostervattensprovet, jag läste i en utredning att missfallsrisken varierar från 0.5-3% beroende på vem som utför provet!

• xena

hej lena jag har gjort 2 fvp för jag fick en liten flicka med downs när jag var 21 nu väntar jag barn igen å kommer även göra det denna gången oxå läkarna är verkligen skickliga å man får svaret ca i v16 det har jag fått iallafall

• Emmelia

Hej Lena,
    Jag tycker att Åsa skrev väldigt bra och jag håller med henne. Jag är själv 37 och gravid i 17:e veckan efter 2 missfall, 2,5 års barnlöshet och en IVF. Vi valde att inte göra FVP just för att risken för missfall var lite större än risken att få ett barn med DS. Och även om jag visste att jag väntade ett barn med DS skulle jag inte kunna göra abort, och definitivt inte så sent som v.19-20.
    Håller med om att det inte är lätta beslut och man har ju inte så mycket tid på att fundera heller. Hoppas ni kommer fram till ett beslut som ni känner er tillfreds med!

• Lena

Hej igen,

Jag läser och läser men blir inte klok. Den alternativa metoden som dyker upp i en av Åsas attachment görs rätt sent, v 14. Om man därefter skall göra FVP.... blir det för sent när svaret på detta kommer för abort.

Min sambo tycker definitivt FVP, jag känner att det lilla liv som bor i mig ("Smulan") dykt upp som en skänk från ovan och som jag för allt i världen inte vill välja bort. Jag träffade min sambo sent i livet komplikationer har gjort att barn inte fått komma på tapeten förrän nu. Men nu har Smulan själv bestämt att det är dags och jag är helt överlycklig (blir inte sämre av att 1 av mina bästa väninnor också är gravid). Mycket tänka och skriva ner frågor inför MVC på måndag.

• Vågen

Hej!
    Vi har också funderat på FVP. Min sambo var för och jag med i början men ju längre graviditeten går dessto svårare se jag det för mig att om det är ngt fel ta ett beslut om abort. Min sambo har ändrat sig under graviditeten och vi ska få göra ett NUPP till att börja med snart. Om det sedan visar på ngt misstänkt så kanske vi går vidare. Men det känns bra för oss att ta det steg för steg liksom. Har ni bestämmt hur ni ska göra än Lena? Jag är under 35, men har ingen koll på min bakgrund och min sambo har en faster som har DS.

• Lena

Hej Vågen,

Idag har jag ÄNTLIGEN fått träffa min gynekolog och fått se "Smulan" med egna ögon. VIlken lättnad, vilken lycka!!!!!!!!!! OCh SMulan den rackarn är äldre än vad jag trodde, redan 7,8 cm och jag är inne i v15.

Men det gör det inte lättare med beslutet kring FVP. VI har inte prata om det sista veckorna hemma men jag har parat med många av mina vänninor. Blir inte klokare snarare tvärt om - varannan tycker självklart FVP, varannan absolut inte.

Min läkare sa att det viktiga är att fundera på vad man gör med svaret - och om man låter bli, sätter sig i vad det innebär att att ha ett barn med DS eller annan genetsik sjukdom. Det ska vi prata om hemma de närmsta dagarna.

Tills vidare har jag en tid för FVP måndag 22 september. Vet inte om jag går dit men jag tror vi går dit och tar beslutet där för hur vi gör. BEror ju också på hur det känns med personalen på sjukhuset.

Som du säger, steg för steg.

VIll gärna höra om hur ni gör.
    Kram!

• Jossebell

jag funderar oxå om jag skulle ta men efter vad jag kan förstå så tycker jag riskerna är större än fördelarna så jag kommer inte att göra något.

• luna77

Hej!! har suttit och läst alla inläggen om fvp. Jag jobbar själv på en nyföddhetsavdelning som sjuksköterska har sett ett flertal barn med morbus down. Dessa barn är minst lika älskade som andra "friska barn", för övrigt är morbus down en kromosom avvikelse som man kan leva med och ändå ha stor livskvalitet och det finns måga värre sjukdomstillstånd och missbildningar som man inte upptäcker på fvp som från barnets sida sett är mycket värre och skapar stort lidande. Man kan inte värja sig mot alla olyckor inte heller gardera sig från att få ett skadat barn. Njut av din graviditet och lycka till, Själv gravid i v. 31

Svar på tråden Fostervattenprov, ja eller nej?! Hjälp!