• Lena

Fostervattenprov, ja eller nej?! Hjälp!

Har upptäckt att jag är gravid och är nu i vecka 10. Helt oplanerat overkligt och jätte-jättekul!

MEN jag är över 35 och skall strax till MVC för första undersökningen. Redan på tfn har de frågat om jag vill göra ett fostervattenprov. Vad svarar man på det?! Jag vet inte! Kan någon förklara för mig, vad är fördelarna och nackdelarna/riskerna med fostervattenprov? Vad är alternativen? Tacksam för någon hint, vill var förberedd när jag kommer till MVC.

• Svar på tråden Fostervattenprov, ja eller nej?! Hjälp!
  • Lena

Hej allihop,

Tack för tankar, info och tips. Ska läsa lite mer och sen ta mig/oss en funderare. Inte lätt det här!

Ha en skön dag!

• Lena

Hej igen,

Jag läser och läser men blir inte klok. Den alternativa metoden som dyker upp i en av Åsas attachment görs rätt sent, v 14. Om man därefter skall göra FVP.... blir det för sent när svaret på detta kommer för abort.

Min sambo tycker definitivt FVP, jag känner att det lilla liv som bor i mig ("Smulan") dykt upp som en skänk från ovan och som jag för allt i världen inte vill välja bort. Jag träffade min sambo sent i livet komplikationer har gjort att barn inte fått komma på tapeten förrän nu. Men nu har Smulan själv bestämt att det är dags och jag är helt överlycklig (blir inte sämre av att 1 av mina bästa väninnor också är gravid). Mycket tänka och skriva ner frågor inför MVC på måndag.

• Lena

Hej Vågen,

Idag har jag ÄNTLIGEN fått träffa min gynekolog och fått se "Smulan" med egna ögon. VIlken lättnad, vilken lycka!!!!!!!!!! OCh SMulan den rackarn är äldre än vad jag trodde, redan 7,8 cm och jag är inne i v15.

Men det gör det inte lättare med beslutet kring FVP. VI har inte prata om det sista veckorna hemma men jag har parat med många av mina vänninor. Blir inte klokare snarare tvärt om - varannan tycker självklart FVP, varannan absolut inte.

Min läkare sa att det viktiga är att fundera på vad man gör med svaret - och om man låter bli, sätter sig i vad det innebär att att ha ett barn med DS eller annan genetsik sjukdom. Det ska vi prata om hemma de närmsta dagarna.

Tills vidare har jag en tid för FVP måndag 22 september. Vet inte om jag går dit men jag tror vi går dit och tar beslutet där för hur vi gör. BEror ju också på hur det känns med personalen på sjukhuset.

Som du säger, steg för steg.

VIll gärna höra om hur ni gör.
    Kram!

Svar på tråden Fostervattenprov, ja eller nej?! Hjälp!