• Astra

Kramp i vaderna!

Har haft en bra graviditet hittills (är i v 20), inget illamående och inga sug efter konstiga saker!! (nåja inte mer än vanligt då) Men nu har jag börjar få kramp i höger vad på nätterna och det gör så fruktansvärt ONT!!!! Vad beror denna kramp på? Hur kan man lindra? Äter allsidigt och tränar måttligt.....Kan det ha något att göra med mina fogvärkar som jag har på höger sida också...?

Hoppas någon vet!

• Svar på tråden Kramp i vaderna!
  • Mickis74

Det är jättevanligt att man får så under graviditeten......så du behöver inte vara orolig. Vet dock inte om man kan göra nåt för att slippa undan det.

• mallan75

Jag kan få det nån gång på morgonen när jag varit upp på toa jag brukar försöka att sträcka ut hälen och upp med tårna hoppas att du förstår vad jag menar det hjälper tycker jag man kan få hjälpa till med den andra foten för man har ju sån kramp i den andra lycka till.
    Kram Mallan75 v 24+4

• Blå Flygare

I min gravbok står att man inte vet orsaken till krampen, men från en sjukgymnast fick jag höra att det beror på ökad mängd vätska i kroppen. Och det tycks stämma för mig. Har tack och lov haft väldigt lite av båda, men de har inträffat samtidigt båda gångerna.

För att minska svullnad använd stödstrumor, sitt med benen högt, undvik långa promenader, drick mycket och minska inte på saltet. Det som hjälper mot kramp är också att stretcha vaderna. Gör det ett par gånger dagligen. När krampen kommer på natten så pressa ner vaderna i madrassen och sträck foten uppåt (ritning magen).

• mamma69

När jag fick kramp i vaderna så brukade jag trycka foten mot sänggaveln då släppte det. Lycka till, det gör ju så j-vla ont.

• miss chocolate

Jag har läst i några böcker att antingen Kalcium eller om det var Kalium som kunde hjälpa mot kramp. Nu minns jag tyvärr inte vilket..Men alltså mjölk eller bananer kanske kan rekommenderas. Jag vet att det var något av det som hjälpte för mig i min första grav, då hade jag också mycket kramp

• TildisVildis

Jag har för mig att det är kalcium och då bananer som ska fungera. Anna Wahlgren skriver även i sin bok om "tåhävningar", förståss kombinerat med att sträcka ut vaden. Det fungerade bra för mig förra graviditeten, inte en kramp.

• Malinmamman

flexa foten så går det över, har samma sak!

• Lisa123

Brukar snabbt ställa ner foten i golvet när det händer, då ger det sig snabbare än när jag ligger kvar i sängen och försöker bli av med det. Så även om det känns segt att stiga upp så är det för mig mycket mer effektivt och det räcker med att jag står några sekunder så försvinner det. Sen vaknar min man också varje gång jag reser mig upp och tycker lite extra synd om mig...och då blir det ju trevligare att krypa ner igen Hoppas det ger med sig snart för dig!

• heartgirl

Man ska undvika att sträcka på benen...då får man det lättare nämligen...men det är ju inte lätt att tänka på det i sömnen..men tänk på det om mornarna iallafall...får man det kan man ställa sig upp eller vicka på tårna brukar hjälpa....Lycka till...

• Wavva

Drick mycket vätska under dagen och se till att få i dig ordentligt med kalcium också. Stretcha gärna vaderna lite då och då för ökad blodcirkulation.

• LillaSaga

Kalcium tilskott hjälper mig, då jag har detta ibland i vanliga falla oxå. Då tar jag ett par kalcium atbletter et par dagar så går det över. Finns att köpa på apoteket.

• lilla tummelisa

Det behöver inte betyda att man har någon brist av något ämne. Det är ju vanligt att gravida får kramp. Min sambo (som är fotbollspelare) har en reflex i ryggmärgen att stretcha nån som skriker (vanligtvis på planen). Så om jag gör det på natten så far han upp med en väldig fart och vinklar min fot så mkt det går. Då kan man själv koncentrera sig på att försöka slappna av och då brukar det släppa. (Lättare än att försöka stretcha själv). Lycka till!

Svar på tråden Kramp i vaderna!