Inlägg från: Neelah |Visa alla inlägg
  • Neelah

Cold reading

Sådana (eller liknande) tester har ju gjorts många gånger på många olika medier med bra resultat, men de har ändå inte accepterats av den "vetenskapliga" världen - antagligen för att det är svårt att förstå och det som är svårt att förstå upplevs ofta som skrämmande och det som är skrämmande tar man avstånd från.

• Neelah

Jag vet att CIA har stött sådan forskning och även använt sig av mediala personer. Även polisen och USA:s militär använder sig av mediala personer och varför skulle de göra det om det inte fungerar? Här i Sverige finns för närvarande en proffesur för parapsykologisk forskning i Lund och jag har sett en forskningsrapport från USA där de använde sig av kontrollgrupper (en grupp mediala personer och en grupp som inte hade dessa förmågor) och där såg man tydligt att de som var mediala klarade testerna mycket bättre än de som inte var mediala. I den testen fick inte "läsaren" sitta i samma rum som de personer h*n "läste av" och h*n fick inte heller träffa personen h*n "läste av". Jag har sökt på nätet efter den rapporten, men eftersom jag inte kommer ihåg på vilket universitet forskningen gjordes så har jag inte lyckats hitta den ännu.

• Neelah

Nej, det är inte Gary Schwartz jag menar, för forskningen jag syftade på utfördes av en kvinna.

• Neelah

"Det lutar åt att jag tror att det finns personer som faktiskt kan vara i kontakt med andra sidan, men att väldigt många av dem troligen bluffar, vilket jag tycker är enormt oetiskt"

Medusan: Jag är av samma åsikt. Jag har träffat personer som jag inte tvivlar en sekund på och jag har varit på seanser där den s.k. mediala personen helt uppenbart bluffat och använt sig av "cold reading".

"Blir lite osäker på vad hon heter, men det är en kvinna som brukar vara med i det okända (kan det vara Elisabeth). Hur som helst så tar hon aldrig betalt för sina uppdrag, och det tycker jag är rätt imponerande och faktiskt också kan vara ett tecken på att hon inte är en bluff. Om man tjänar feta pengar på det man gör, som jag kan tänka mig att t.ex. Terry Evans gör, så blir jag betydligt mer skeptisk.

Vad säger ni om dessa ekonomiska aspekter?"

Om man inte tar betalt så anser jag att man är mer seriös än om man tjänar stora pengar på sin förmåga (eller påstådda förmåga). Många bluffar ju faktiskt och skor sig på andras godtrogenhet. Men jag tycker inte det är fel att exempelvis ta betalt för resa och boende om man åker långt för att hjälpa någon.

Svar på tråden Cold reading