Inlägg från: calle555 |Visa alla inlägg
  • calle555

Cold reading

Vad är cold reading?

Vilka använder cold reading?

Hur känner man igen cold reading?

Finns det några bra exempel på cold reading?

Är cold reading kanske bara en myt?

... och så vidare. Kort sagt: I den här tråden diskuterar vi cold reading.

PS
    Ett svar på den första frågan finns här: sv.wikipedia.org/wiki/Cold_reading
    DS

• Svar på tråden Cold reading
  • calle555

Indian:

Jag skulle efterlysa tydligare definitioner och mer forskning kring cold reading och relaterade tekniker, men själva förfarandet är oftast helt uppenbart om man studerar vad mediet faktiskt säger. Låt oss ta Terry Evans som exempel.

Ur Det okända 8/3-2006:

Notera: O och M är ägare respektive anställda på en nattklubb i Söderhamn.

[CUT: M and O]
    (o)T: "I don't know which one of you it is, ..." T frågar båda två. Det ökar chansen till en träff.
    [CUT: T]
    (s)T: "... but also to ... one of you could have known someone that lost their lives because of narcotics." Notera orden "could have". Det gäller att kunna backa om ingen svarar.
    T: (pauses, looks at M and O)
    (s)T: "Which one is it?"
    (o)O: "Me" Bingo!
    (s)T: "It's you." (looks certain and points to O) Detta är det tvärsäkra uttalande många i publiken kommer att minnas.
    [CUT: O, closeup]
    (o)T: "OK. Like a drug overdose or something like this?" En fråga till för att vara på den säkra sidan.
    (s)O: (nods, eyes closed, looks serious) Överdos och O verkar berörd. Nu är det ingen tvekan. T kan köra på med "it wasn't your fault" med mera, precis som han alltid gör.
    (o)T: "OK."

Det är samma sak i alla program. Terry frågar och de medverkande ger svaren, svar som Terry bollar tillbaka som meddelanden från andarna.

Gary Schwartz? Vetenskap? Knappast. Ska man hävda något så otroligt som att det finns liv efter döden så bör man i alla fall ha gjort dubbelblinda experiment samt låtit bli att ha med världens kanske mest uppenbare cold reader, John Edward (en.wikipedia.org/wiki/John_Edward), som försöksperson. Ray Hyman säger det långrandigare men bättre än jag: www.csicop.org/si/2003-01/medium.html

• calle555

Hugofelicia:

När det gäller utförandet av cold reading så behövs det inte speciellt mycket forskning. Det är närmast trivialt hur det går till. Ta en situation där ett medium kallats hem till en familj där det sägs spöka:

Medium: En av er i familjen har sett dem.
    Medium: Har någon av er sett något?
    Medium: (väntar)
    Mamman: Ja (nickar)
    Medium: Det är du som sett dem. (pekar på mamman)

Det är ju helt uppenbart att mediet inte har en aning om vem som sett spöken utan frågar familjen om saken. Det jag vill se mer forskning på är VARFÖR så många troende tolkar ovanstående som att andar talar om för mediet vem som sett spökena.

PS
    Exempel är taget ur Det okända 19/1-2005.
    DS

• calle555

Esterella:

"... som gör det klockrent."

OK, ge några exempel på klockrent mediumarbete då. Gärna ur programmet Det okända.

• calle555

Neelah:

"Tyvärr så är just medialitet och andars existens något som man inte kan mäta med tillförlitliga metoder ännu, ..."

Varför kan man inte det? En så tydlig förmåga som Terry Evans och andra uppvisar på TV, storseanser och så vidare borde vara en baggis att testa.

Exempelvis kan man låta Terry Evans läsa av 20 dolda sitters. Dessa sitters ska sedan bland de 20 inspelade läsningarna försöka hitta sin egen. Hur bra Terry Evans (eller du?) lyckas beror på hur många sitters som prickar in just sin egen sittning.

• calle555

Esterella + Hugofelicia:

"En vanlig fråga."

Absolut inte. Terry frågar vem som sett spöken för att han ska veta vem han ska gå vidare med. Jag säger ju att cold reading är uppenbart så snart man inser hur det fungerar.

• calle555

Neelah:

"Sådana (eller liknande) tester har ju gjorts många gånger på många olika medier med bra resultat, ..."

Har du någon referens?

"... men de har ändå inte accepterats av den "vetenskapliga" världen - antagligen för att det är svårt att förstå och det som är svårt att förstå upplevs ofta som skrämmande och det som är skrämmande tar man avstånd från."

Vetenskapen är inte det minsta rädd. Att den givit uppphov till atomvapen torde vara bevis för det. Nej i stället är det så att om ett helt nytt fenomen som står i strid med det mesta av allt man tidigare trodde sig veta upptäcktes så skulle den vetenskapliga världen KASTA sig över det. Det luktar nämligen nobelpris lång väg.

• calle555

Wynja:

"Jag har varit på storseans med Terry en gång och han var väldigt petig med just detta... Ingen fick säga något till honom endast svara kort och konsist om han frågade något. Han ville inte ha den minsta informationen utifrån och påpekade det ofta under seansen."

Precis så gör Terry också i Det okända, d.v.s. han SÄGER att han inte vill ha någon information, men det han GÖR är bombarderar folk med frågor och får han inget svar så lirkar han fram det med "förstår du?" Detta borde göra dig misstänksam Wynja. Mycket misstänksam.

• calle555

Gadget:

'Kolla på "Seance" med Derren Brown och "Messiah" med Derren Brown.'

Jag måste erkänna att jag inte sett någon av dem. Kommer de att visas på någon kanal här i Sverige eller finns de att köpa på DVD?

• calle555

Neelah:

"Jag vet att CIA har stött sådan forskning och även använt sig av mediala personer."

CIA är fullt av personer som tror på andar.

"Även polisen och USA:s militär använder sig av mediala personer och varför skulle de göra det om det inte fungerar?"

Polis och militär är fulla av personer som tror på andar.

"Här i Sverige finns för närvarande en proffesur för parapsykologisk forskning i Lund ..."

Så bra. Jag tycker att Terry Evans, Elisabeth Lannge och andra medium som varit med i Det okända ska ringa Etzel Cardeña på stört. Deras tydliga förmågor som de visat upp i TV gång på gång torde vara enkla att testa.

"... och jag har sett en forskningsrapport från USA där de använde sig av kontrollgrupper (en grupp mediala personer och en grupp som inte hade dessa förmågor) och där såg man tydligt att de som var mediala klarade testerna mycket bättre än de som inte var mediala. I den testen fick inte "läsaren" sitta i samma rum som de personer h*n "läste av" och h*n fick inte heller träffa personen h*n "läste av". Jag har sökt på nätet efter den rapporten, men eftersom jag inte kommer ihåg på vilket universitet forskningen gjordes så har jag inte lyckats hitta den ännu."

Är det månne Gary Schwartz vid University of Arizona du menar?

'The Afterlife Experiments describes a program of experiments described in four reports using mediums and sitters. The studies were methodologically defective in a number of important ways, not the least of which was that they were not double-blind. Despite these defects, the authors of the reports claim that their mediums were accessing information by paranormal means and that the application of Occam?s Razor leads to the conclusion that the mediums are indeed in contact with the departed friends and relatives of the sitters. Schwartz?s demand that the skeptics provide an alternative explanation to their results is clearly unwarranted because of the lack of scientifically acceptable evidence. A fifth report describes a study that was designed to be a true double-blind experiment. The outcome, by any accepted statistical and methodological standard, failed to support the hypothesis of the survival of consciousness. Yet the experimenters offer the results as a "breathtaking" validation of their claims about the existence of the afterlife. This is another unfortunate example of trying to snatch victory from the jaws of defeat.'

www.csicop.org/si/2003-01/medium.html

• calle555

Gittis33 + biomedbonus + Esterella:

Andrahandsuppgifter är notoriskt opålitliga. Om ni vill diskutera Terry Evans så föreslår jag att ni ger exempel på hans skicklighet från avsnitt av Det okända.

Det finns andra sätt att fuska än cold reading. Att något inte kan förklaras med cold reading innebär inte att någon är synsk.

• calle555

Vi livar upp tråden med ett exempel på cold reading från Det okända 8/2-2006:

Terry: Would one of you recognize a lady here who passed with sickness or passed in a hospital not so far or not long ago?

Dottern: (vänder sig mot mamman) Mamma? Tant Anna?

Mamman: Men henne kände inte .. (skruvar lite på sig)

Terry: Did anyone of you know a lady who passed in the spirit .. she went quickly and you couldn't say goodbye to her?

Mamman: Yes (suckar, tvekande kroppsspråk)

Terry: I want to go to Berra again .. I trying to separate them here.

• calle555

Och en månad senare den 8/3-2006 i Det okända när Tery besöker en nattklubb i Söderhamn:

Terry: There's a lot of stuff going on in here.

Självklart vet Terry om att det hänt saker på förhand. Varför skulle de kalla dit Det okända om de inte trodde att det spökade?

Terry: There has been violence in here.

Det är en NATTKLUBB. Jeez.

Terry: He's making a joke ... he's making a joke.
    Terry: He tells me you've either just been doing something with you car or you've been thinking about changing you car.
    Olle: Mmm, yeah! (nods, looks a bit surprised) Yeah.

En man i Söderhamn som äger en nattklubb har med stor sannolikhet bil. Han har med stor sannolikhet antingen gjort något med den eller funderat på att byta ut den. Så är det liksom med bilar.

• calle555

Hugofelicia:

Terrys cold reading är så uppenbar den 8/2 att jag inte riktigt förstår din fråga. Terry ställer breda, luskande frågor för att få reda på om någon närstående kvinna nyligen dött. Kan cold reading bli tydligare än så?

Vad avser den dansande killen från Söderhamn (8/3) så behöver man inte vara hjärnkirurg för att gissa att en pigg, hip-hop-ig DJ(?) någon gång dansat loss på nattklubbens scen. Det krävs inga frågor där utan Terry kan lugnt påstå det rakt av med hög sannolikhet för en träff.

• calle555

Hugofelicia:

"Ho ho hur går det med min efterfrågan?"

(s)T: And then he tells you have been standin up here. (pointing to scene, looking at Michel and Olle)
    (s)T: (nods slightly) You have. (points, probably at Michel)
    (s)T: ... pretending to sing.
    [CUT: Michel, closeup]
    (s)M: (nods) mm-mm (looks uncomfortable)
    [CUT: Terry]
    (s)T: (mumbling, then smiling) And this is something you do when you think no one is watching, or? (looks at Michel and smiles)
    [CUT: Michel, closeup]
    (s)M: mm-mm (nods a lot and smiles)
    [CUT: Olle]
    (o)T: He's telling me all you secrets.

Jag tar tillbaka att det inte var cold reading. Terry är verkligen skicklig på att känna sig fram med små delfrågor, och ibland märker inte ens en förhärdad skeptiker som jag hur det gått till förrän jag tittar riktigt noga.

Terry frågar sig fram till en hemlighet han absoluut inte kunde veta något om och leverar på slutet ett uttalande om att det är andarna som talat. Klockren cold reading. Igen.

• calle555

Hugofelicia:

Lite tydligare för din skull då.

Har du stått uppe på scenen? Ja!
    Har du låtsats sjunga där? Ja!
    Har du gjort det när ingen ser? Ja!

Och så till sist kommer konstaterandet att informationen kommer från andarna, trots att det är Michel själv som precis svarat på frågorna.

Det som är svårast att förstå är hur Terry kan hålla sig för garv när han säger "He's telling me all your secrets."

• calle555

Hugofelicia:

Det måste inte stå ett frågetecken för att det ska bli en fråga ur ett cold reading-perspektiv. Det räcker att slänga ur sig ett påstående om en person och sedan titta på personen. Om personen nickar eller liknande stämmer påståendet. Ser personen tveksam ut så stämmer det inte.

Svar på tråden Cold reading