Inlägg från: Hugofelicia |Visa alla inlägg
  • Hugofelicia

Cold reading

Calle555:
    "Jag skulle efterlysa tydligare definitioner och mer forskning kring cold reading och relaterade tekniker, men själva förfarandet är oftast helt uppenbart om man studerar vad mediet faktiskt säger."

Så du tror på något som inte är vetenskapligt bevisat??
    Humm..... Är det inte lite lustigt? Du/in skeptiker tjatar ju så på att medium eller det övernaturliga ska testas vetenskapligt innan någon/ni själva ska tro på det.
    Men så tror ni på något annat som inte är bevisat...
    Eller har jag fel?

• Hugofelicia

biomedbonus:
    Jag håller med dej till fullo. Man ska alltid vara öppen och vaksam så man inte går på en nit.

BadSector:
    Vad jag kunde läsa av Calle555 så fanns det inte så mycket forskning kring cold readers. Jag är helt säker på att det är en beprövad teknik innom en del områden och att det finns dokumenterad literatur innom ämnet men har några forskare studerat tekniken med cold readers och analyserat den?
    Samma som det mediala så har det skrivits en hel del literatur i ämnet men lite vetenskaplig forskning.
    Du kan ju luska ut om det har förekommit någon vetenskaplig forskning i ämnet. Vore intresant läsning.

• Hugofelicia

Calle555:
    OK, ge några exempel på klockrent mediumarbete då. Gärna ur programmet Det okända.

Tyvärr så har jag inte bandat alla program ur Det okända men jag har en klock ren en här som du inte kommer att tro på

Seans med Terry:
    Terry pratar med en ung kille i publiken ålder 21-25år.
    Utan en enda fråga så säger Terry:
    Din pappa är här.
    Du har köpt en ny bil.
    Det är en fläck på pasagerar sätet.
    Du har ett eget föraetag.
    Du kommer att få ett telefon samtal från USA.
    Du har hål i en tand.
    Du kom hit för att du inte tror på medium men önskade att pappa skulle komma och överbevisa dej.
    Du har potensial att stå här på cenen som jag gör en dag.

Jag kommer i håg detta extra mycker efter som jag har skrivit till dej (privat) och fått tipps om hur jag ska lysna och kolla efter teken på cold reading.
    Denna killen var den första som han fick kontakt med i publiken och det blev så att det etsades fast i mitt minne. Häpnads väckande.
    Jag hade ju ingen bandspelare med mej som du sa. Synd synd!!
    Ångest över det för det hade varit intresant hur du hade analyserat det.

• Hugofelicia

Calle555:
    Medium: En av er i familjen har sett dem.
    Medium: Har någon av er sett något?
    Medium: (väntar)
    Mamman: Ja (nickar)
    Medium: Det är du som sett dem. (pekar på mamman)

Men det var väl lågt gjort.
    Håller med Estrella där. En vanlig fråga.

Bättre kan du allt

• Hugofelicia

aud: Tanken slog mej med. Så jag var då så tyst som jag kunde och då jag stog i kös aså var det mäst snacket om Terry som jag hörde men jag har ju inte super hörsel. Sen stog terry och tog e mot oss alla så någon snäcka i örat hade han då inte. Vi såga han hela tiden tills han gick upp på cenen så det fans inte tid för research.
    Men man vet ju aldrig.

• Hugofelicia

aud:
    Japp det är inget förköp. En helt vanlig kö. Jag gick dit en timme i förväg och satte mej på en gång för att få så bra plats som möjligt men det var redan halv fult så det blev inte första parkett. Ska du gå?

• Hugofelicia

Neelah:
    Mycket intresant. Synd att internet kan vara så stort i bland.
    Vore ju mycket spännande läsning.
    Jag ska ut och lusta lite jag me.
    Men nu ska jag meditera lite....

• Hugofelicia

biomedbonus/Estrella:
    "Ja mycket skicklig, nästan som att han ...vore...host ..synsk"

Ha ha ha... Jo man kan ju lätt tro det.

"För det endra så borde dom inte kalla sig skeptiker utan motståndare."

Jo det kan man ju lugnt säga att detta ser ut att vara. Då man inte har tagit reda på egen fackta om något som inte är så svårt att kolla upp utan bara ser på tv:n eller det som man läst om så är det lite magstarka kommentarer.
    Jag har varit på en seans med Terry och jag var skeptist som få. Men redan efter den första som han pratade med så var jag häpnad. Jag blev helt stum. Kunde inte tro det jag hörde och såg. Mycket farsinerande.

• Hugofelicia

Biomedbonus:
    Jo det kan man säga.

• Hugofelicia

Calle555:
    8/2-06 Vad menas med cold reading där då?
    Jag känner inte till avsnittet.
    Kanske du kan utvekla det lite i handlingen?

8/3-06
    Det som var lite farsinerande i detta av snitt var att mannen eller minet som de sa spökade här på klubben var vid liv då Terry var där.
    Men dom sa att det var minnet av händelsen som drev energin till platsen eller liknande.
    Sen att det kunde vara cold reading eller inte så var det ganska så farsinerande att alla som jobbade där kände av samma otäcka känsla i samma hörn av klubben. Och att skräpet som killen sopade i hop hade spridit sej i lokalen.
    Och ljudet i trappen.
    Kan du ta med konversa tionen med killen och Terry då han får fram att killen brukade sjunga på cenen så får jag se hur många frågor Terry stälde till killen innan han fick fram det.
    Vore ju toppen.

• Hugofelicia

Calle555:
    Dansa ja men sjunga?
    Det är det inte så många killar som vill. Kolla bara då det är Kareoke kväll på pubb kvällarna villka det är som står på cenen.
    Inte ens med lite alkohål så brukar dom stå på cenen och joddla.
    Har du monologen mellan Terry och killen?

• Hugofelicia

Calle555:
    Ho ho hur går det med min efterfrågan?

• Hugofelicia

Calle:
    Man tackar så mycket.
    Det var ju inte så mycket frågor där eller så mera rak fackta från Terry men det beror väl på hur man vill vinkla det eller vad man tror på eller hur.

Som jag ser det med den här monologen så ger Terry ut fakta som killen konstaterar bara.
    Men allt är ju relatift eller hur?

• Hugofelicia

Calle555:
    Nä men vänta lite nu.
    you have been standin up here (ingen fråga)
    You have ... pretending to sing. (ingen fråga)
    And this is something you do when you think no one is watching, or? (Den här kan man se som en fråga.)

Plugga på engelskan lite kanske?

"Det som är svårast att förstå är hur Terry kan hålla sig för garv när han säger "He's telling me all your secrets."
    Du svarar på det själv.
    (looks at Michel and smiles)
    Han kunde inte hålla sej för skratt.

Svar på tråden Cold reading