-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen. -
Svar på tråden Fun light lr " vanlig" saft?
-
vanlig saft hellre riktigt socker än sötningsmedel, fast ännu hellre hemgjord saft. då vet man precis vad som är i den.
-
barnen oftast vanlig saft,
själv gillar jag just att fun light smakar saft! mums! -
Skulle aldrig i mitt liv ge mina barn aspartam..
Dricker sällan saft öht faktiskt. Men hellere vanlig saft än fun light.
Röstade iaf på Mina barn dricker inte saft -
Jag är tillsatsallergiker och Fun Light är rena döden för mig även utan aspartam-den skiten kommer inte i mitt hus!
Att sedan bjuda barn på det är lika otänkbart för mig som att ge en sjuåring en snus, ungefär. Det går förvisso fortare att få cancer av tobak men alla tillsatsämnen ger sina bidrag, de också.
Kravsaft utan konserveringsmedel känns däremot helt okej när det är fest. -
Här har vi bara fun light eftersom dottern är allergisk mot citronsyra.
Fun light och någon mer lightsaft är de enda sorter som finns som inte innehåller citronsyra... -
min dricker vatten och mjolk, han tycker inte om saft eller juice vilket jag tycker ar jatte bra
-
nu väntar jag barn i juni, men aspartam är jag helt emot. Begriper inte hur man kan ge barn det överhuvudtaget, ja utom kanske om det gäller diabetes... men då behöver de ju inte få det mer än ngn enstaka gång.
Socker tänker jag vara försiktig med, men att ersätta det med ngt som gör att kroppen tror att den får socker och sedan även är ett ämne som vi ännu inte vet tillräckligt mycket om... nä, det tänker jag inte ge mitt barn.
Tycker dock att påstående två inte är så bra heller, för jag tror inte barn blir vilda av aspartam...
-
Inget aspartam till mina barn! Riktigt socker ska det vara och i små mängder.
-
Våran äldsta son tror de är glutenintolerant så när svaren kommer får vi se vad vi ska dricka. Har blivit mest mjölk och saft innan. Vanlig saft såklart. Hörde att aspartan var förbjudet i bla Japan pga att kroppen inte kan bryta ner det ämnet och att det inte är naturligt.
-
Nu är mitt barn så litet att han inte dricker någotdera än. Men när det är dags så blir det vanlig saft. Jag dricker inte rena kemikalier (Fun light), varför skulle jag ge det till mitt barn?
Och han kommer bara få saft till speciella tillfällen (så hård mamma är jag
) t ex födelsedagskalas, semester etc. Och även på de tillfällena föredrar jag juice (osockrad). Det är det vi själva dricker. -
Skulle aldrig ge mina barn aspartam!!!!!
-
Forskare varnar . ge aldrig barn sötersättning::
Bara om dom har diabetes ..
Hört att möss får hjärntumörer av det !!!
-
signatur
alla juicer innehåller socker av olika slag . det är bara producenterna som lurar oss med bra ordval ...
såg du inte på progr +.. Det är massor av socker i förpackningen titta på kolhydraterna hur många gr /dl.. . ta sedan en digitalvåg och väg socker . så kommer du att få en mindra chock ...... -
Öland2barnsmor:
Jag vet med säkerhet att jag inte tillsätter socker i den apelsinjuice vi pressar själva.
Och, om vi skulle köpa juice så köper vi osötad sådan. Innehåller den socker så är det i så fall naturligt fruktsocker (från frukten som pressats), annars bryter företagen mot svensk lag om de inte deklarerar tillsatt socker. (Men man måste läsa nog på förpackningen, eftersom många juicer precis som du säger innehåller en massa elände).
Dessutom är jag fortfarande övertygat om att osötad juice är "nyttigare" än både saft och funlight. Den är dessutom godare eftersom fruktinnehållet är högre. -
Vanlig saft blir det om det skulle bli något av det
Tycker att aspartam är läskigt så vi undviker det så gott det går
-
Mitt alternativ finns inte:
Jag ger de inte light pga att jag tror att vanligt socker är bättre än artificiella produkter. -
Jag köper den saft som är billigast när det är dags att handla. De stora barnen dricker saft men inte lillan. Hon älskar vatten och får endast vatten. Jag är inte rädd för lightsafter men föredrar om priset är ok vanlig sockersaft.
-
Jag dricker fun light men ger inte mitt barn det.