Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Lishon

Kaffe?

Att inte dricka alkohol, nyttja nikotin och droger är ju självklart under graviditeten men hur resonerar ni kring kaffe?

När jag gick gravid med sonen så slutade jag med allt som kunde tänkas vara onyttigt. Jag var paranoid eftersom jag hade fått missfall vid min första graviditet. Nu tar jag det lite lugnare och äter sunt med måtta. Dricker fortfarande kaffe men har minskat ner på antalet koppar. Hur gör ni andra kaffedrickare? Bör man sluta med kaffe?

• Svar på tråden Kaffe?
  • ökenblomman

Dricker inte kaffe ens när jag inte är gravid, men vet att livsmedelsverket tycker man ska begränsa sig till 3 koppar om dagen så det är säkert en lagom mängd.

• Mamma t Twins

Kaffe är gott! Kaffe gör susen för mig, alltså väljer jag att dricka kaffe.

Men såklart, vissa saker osm du räknade upp, alkohol, niktonin och "rekommenderat"farliga"livsmedel som icke rekommenderas äter jag ju inte.

Men kaffe,det skulle jag nog må sämre om jag tvingades avstå ifrån...

• Sannovitch

Hej!!

Håller med mamma t twins där..
    Kan avstå från de mesta men kaffe är ett måste ibland, vet inte annars hur man skulle komma igång på morgonen, dock som ni äsger minska ner på de..
    Tycker att en kopp på morgonen,middagen,kvällen kan vara helt lagom..

Nu blir de morgonen kaffet :)

• listo

Nej, man behöver inte sluta med kaffe, inte om man ska gå efter Livsmedelsverkets rekommendationer i alla fall. Däremot bör man begränsa sig till 3 koppar/dag. Och en kopp räknas som 1½ dl.

Jag har inte KUNNAT dricka kaffe under mina graviditeter, jag har börjat må illa av det...

• NiXxI

En bifråga till TS grundfråga:
    Varför bör man dra ner på kaffedrickandet?? Någon som vet? Är det koffeinet???

• Elsi

Hej, jag dricker fortfarande kaffe på jobbet, hemma dricker jag koffeinfritt kaffe, smakar riktigt gott!

• Lishon

Skönt att se att inte alla slutar med kaffe. Skulle inte klara mig utan det denna gång. Blir som ett ras på eftermiddagen om jag inte får lite kaffe. På morgonen vaknar jag inte utan kaffe.

Jag dricker i stora muggar och de rymmmer ju lite mer än vanliga koppar. En mugg till frukost och en på eftermiddagen. De innehåller väl kanske 2,5-3 dl. Kanske ska minska ner på mängden i muggarna då så man inte dricker för mycket.

• Un Zéro

Har fatt rekommendationer att dricka max 5 koppar/dagen (australien) men eftersom jag gillar kaffe sa dricker jag koffeinfritt istalle (alskar kaffe latte!). Fick huvudvark 2-3 dagar nar jag drog ner pa koffeinet, men nu gar det bra (dricker max 3 koppar koffeinfritt om dagen). Om jag far huvudvark nu sa botar jag mig enkelt med en kopp vanligt kaffe!! Nar man val slutat dricka vanligt kaffe sa kanner i alla fall jag skillnaden ganska fort (hjartat dunkar och jag blir skakis) av vanligt kaffe och inte forran nu har jag faktiskt ens funderat pa / trott att kaffe inte skulle vara sa bra for bebisen!

• misun

NIxxi
    koffein är ett starkt stimulantia som gör att du blir pigg. Det ökar din hjärtfrekvens. Vilket kanske inte är så jättebra för bebis. Alla vet väl hur barn blir om dom dricker för mycket cocacola? speeedade! Därför väljer jag att dricka tre små koppar kaffe per dag, alltid tillsammans med något att äta, för att mildra koffeinkicken. Jag klarar mej inte heller utan kaffe, tycker att det är så ljuvligt gott men har som sagt dragit ner från 4-5 rejäla baljor till tre små koppar så att både bebis och jag skall må bra...

• MiaS82

jag drack kaffe under hela graveliteten med min första.. denna gången tog jag changsen att sluta utan att jag skulle känna av sånna kraftig huvudvärk som jag fick om jag inte drack kaffe.. så nu kanske jag tar en kopp när man har besök eller är på besök hos någon..

Svar på tråden Kaffe?