• misun

Kaffe?

NIxxi
    koffein är ett starkt stimulantia som gör att du blir pigg. Det ökar din hjärtfrekvens. Vilket kanske inte är så jättebra för bebis. Alla vet väl hur barn blir om dom dricker för mycket cocacola? speeedade! Därför väljer jag att dricka tre små koppar kaffe per dag, alltid tillsammans med något att äta, för att mildra koffeinkicken. Jag klarar mej inte heller utan kaffe, tycker att det är så ljuvligt gott men har som sagt dragit ner från 4-5 rejäla baljor till tre små koppar så att både bebis och jag skall må bra...

• misun

Jag skulle inte dricka cola. -det gör jag inte i vanliga fall heller. Rekommendationen gäller kaffe då det är det vanligaste sättet för vuxna i sverige att få i sej koffein. Däremot står det på burken/flaskan på sportdrycker och liknande -typ redbull- att det inte är lämpligt för gravida att dricka det. Såna drycker innehåller väääldigt mycket koffein...
    Jo-det finns coffeinfri cola om jag inte är helt ute och cyklar.. om man är sugen på cola alltså.

• misun

NIxxi

Jag håller med dej nixxi att det är konstigt att slv inte beskriver tydligare vad det är i kaffet som är farligt och varför. Då skulle det vara lättare för människor att använda sitt sunda förnuft när man kryssar mellan varor i butiken.

Även choklad innehåller koffein och ytterligare ett liknande centralstimulerane ämne som heter Théobromin som dock inte är lika starkt. Man skall dock peta i sej försvarliga mängder choklad för att komma upp i mängden koffein som finns i kaffe. Grönt the innehåller mindre koffeiner (eller teiner) än svart the och rött the (rooiboos) innehåller inget koffein alls. Så det thet kan man kalasa på hur mycket som helst.

Svar på tråden Kaffe?