• Flix

Skriva c-uppsats själv? Går det?

Hej,

Snart ska jag skriva mitt exjobb, men vet inte om jg jittar någon att skriva med, jag läser till Sjuksköterska.

Ni som har skivit själva hur har det gått? Känner mig nervös för att bli tvungen att skriva själv, har hört att det ska vara svårt.

-Nervös mamma

• Svar på tråden Skriva c-uppsats själv? Går det?
  • Flix

tack Miss Cee!! Känns bra att få höra positiva saker om att skriva själv!!

• thelsa

hej, hej!

Ber om ursäkt för multipostningen av mitt tidigare inlägg..

Jag skrev uppsats i medie- och kommunikationsvetenskap och jag gjorde en analys av barnprogram i public-service tv i jämförelse med kommersiell tv..

Jag tyckte inte alls att det var något problem att opponera själv, men om man tycker det är jobbigt att prata inför andra eller har lätt att bli nervös kan jag förstå om man tycker det känns lite tveksamt.

• Poena

Jag skrev min c-uppsats med en klasskamrat och d-uppsatsen själv.

Det blir mycket jobb får du räkna med, men det positiva är att du kan bestämma allt själv, från inriktning, till layout, när du ska jobba etc etc. Man slipper kompromissa när det gäller allt (förutom det handledaren kommenterar då ). Negativt är att det blir nästan dubbla jobbet, svårt när man kör fast (men då får man hoppas att man har en bra handledare), lite småjobbigt och nervöst vid oppositionen.

Jag tycker själv att min d-uppsats som jag gjorde själv blev mycket mycket bättre. Jag skrev inom datavetenskap, så inte riktigt samma.

• Krickelin

Jag tror att de rekommenderar ganska starkt att man inte ska vara själv. Du har säkert någon i din närhet som du jobbar bra med, som du lätt kan bolla idéer med och fördela arbetet med.

Men självklart kan en medarbetare som inte alls tänker som en själv innebära dubbelt jobb. Så om du ABSOLUT inte hittar någon att skriva med så kanske det är lättast att skriva själv, men jag tror att det är riktigt svårt och jobbigt om man inte har rutin på det...

• lillill

Det fixar du!
    Klart att det är kul att kunna bolla förslag med någon annan, men det funkar att vara själv.

• Majblomma12

I de allra flesta utbildningar är det en självklarhet att skriva C-uppsatsen ensam. Jag har gjort det, så också D-uppsats, och det har inte varit några problem. Man kan ju samarbeta med andra ändå, dvs träffas och läsa det ditills skrivna, ge feedback och kritik och få hjälp att komma vidare.

Seize the moment, 'cause tomorrow you might be dead
  • wozzgirl

Jag håller på med mitt examensarbete nu (vet inte riktigt om det är samma som er c-uppsats men, ett stort arbete iaf..) och jag skriver det ensam. Jag har varit mamamledig och känner typ ingen i min skola längre så.. och överlag så brukar man skriva dem ensamma i vår skola.
    Det har gått alldeles utmärkt. Jag föredrar att skriva själv faktiskt. Det är så mkt enklare, att få skriva när det passar MIG etc.

Jag har ganska lätt för att opponera andras arbeten så jag har inte sett det som något hinder..

• Konvaljen

Jag skrev min C-uppsats i religion själv och jag tänker aldrig skriva med någon. Inget problem att skriva själv, skönt för då får man det precis som man vill ha det!

• narie24

Jag skulle gärna göra den själv men på min högskola måste vi vara två, endast i extremfall får man skriva själv. Just det där med att kunna skriva när man själv känner för det; mitt i natten eller i ottan.
    Men det finns säkert en massa fördelar med att vara två.

Ni som skrivit två; hur funkade det för er? Delade ni upp vissa delar? Jobbade ni lika mycket eller blev det en av er som fick dra det tyngsta lasset? Ska antalet sidor vara exakt dubbelt så många som när man skriver på egen hand? (C-uppsats)

Tacksam för svar!

• Stumpan25

Jag ska skriva c-uppsatsen till hösten och vi får inte skriva själv pga att det finns för få handledare. Fast jag hade inte velat skriva själv ändå. Vi har fått som direktiv nu inför c-uppsatsen att den ska innehålla 8-10 artilklar (vi har valt litteraturstudie) oavsett om man skriver själv eller med en kursare. Inga sidantal eller så.
    Skrev B-uppsatsen när jag läste till sjuksköterska tillsammans med en dåvarande kursare och det funkade kanon! Vi skrev det mesta tillsammans, sen kunde man läsa igenom och göra en del småändringar var för sig.
    Bara man ser till att man ligger på samma nivå, att inte den ena kämpar för VG och den andre strävar efter ett G bara. Då kan det ju bli lite gissel, men som sagt vi hade samma ambition och det fungerade jättebra.

• Flix

Min högskola säger också att man ska vara två, och endast i undantagsfall får man vara ensam, mitt problem är att jag helst vill skriva tillsammans med någon, men att jag inte hittat någon(är ny i klassen). Är inte jättemodig och har lätt för att prata inför folk, så jag är rejält nervös inför oppositionen. Någon mer som är/har varit i samma situation?

• Nika75

Jag skrev C-uppsats själv och jag skulle inte vilja göra det med någon annan. Har hört så många historier från folk som haft problem när de skulle skriva ihop med andra. På ytan verkar det kanske som att man har samma syn men allt erfersom arbetet fortskrider går tankar och inriktingar isär och så får båda kompromissa och ingen blir nöjd.
    Nu kan du själv bestämma:
    - När du ska arbeta
    - Hur du ska arbeta
    - Inrikting
    - Layout

Det kommer gå fin-fint. Försök bara få en bra handledare så får du bra stöd där. Försök få in regelbundna möten tidigt i processen så vet du om du är på rätt väg. Och så kan du alltid vända dig till andra som skrivit c-uppsats inom samma område och få övergripande råd och feedback.

Lycka till!

• Meria

Skriver min C-uppsats själv, vi var illa tvugna. Är i engelska med inriktning didaktik. Så jag ska snart göra min undersökning på en skola. Skulle tycka det var jobbigt att behöva kompromissa om allt med en annan...

Svar på tråden Skriva c-uppsats själv? Går det?