• Moder Jord

Förlovning och giftmål

Jag anser att förlovning är ett tecken på att man bestämt sig för att leva tillsammans. Att man vill gifta sig en dag. Jag har hört många säga att "han har inte friat ännu" trots att de är förlovade. Friade han/hon inte vid förlovningen?

Vad anser ni?

• Svar på tråden Förlovning och giftmål
  • subi

min sambo friade till mig och vi förlovade oss....jag anser att det är så man "ska" göra, men det kanske finns andra sätt..../Sussie

• Jessica24

Jag anser såhär:
    Förlovning = man vill leva tillsammans för alltid och bestämt sig för att man en dag ska gifta sig.
    Frieri = Bestämma datum för bröllopet och att nu är det dax! I vissa fall sker fireriet då man förlovar sig.

Själv kom vi överens om att vi skulle förlova oss och där var inget frieri inblandat.
    Det var enligt mig något som man gjorde förr i tiden, då mannen gick ner på knä och i vissa fall frågade fadern om dotterns hand.
    + dom som idag försöker vara superromantiska fixar väl till ett frieri då.

/Jessica24

• magnus07

Jo jag har oxå märkt att det är väldigt olika det där hur man ser på det.

Många frågar ju "Vill du förlova dig med mig?" och då är man väl "bara" förlovad. När det däremot var dags för oss så frågade jag "Vill du gifta dig med mig?" och då var det väl ett frieri samtidigt som vi blev förlovad. Det är iaf så som jag har uppfattat det men nån större koll har jag ju inte. Vi är iaf förlovad nu o ska gifta oss i sommar, det är det viktiga :)

• AnniaB

Jag är förlovad, men inte regelrätt friad till. Sambon lovar att det är på gång, så vi får väl se de närmsta månaderna

• pluttmaja

han friade förra året den 21:e maj, o egentligen vile vi gifta oss i år. men det går inte o det visste vi redan förra året. . men planen e att vi ska gifta oss..

• Sole

jag blev friad till i oktober förra året och för oss var det självkalrt att vi skulle försöka gifta oss inom ett år, och nu gifter vi oss 17 juni.

jag tycker att det känns rätt men vill folk förlova sig utan att gifta sig eller ha tankar på det är det upp till var och en att bestämma

• Nyfiken gul

när vi förlovade oss gjorde vi det med tanken att vi ska gifta oss... samma dag vi växlade ringar bestämde vi bröllopsdag..

11 månader senare gifte vi oss...

Personligen skulle jag aldrig acceptera att bara vara förlovad, jag är typen som gifter mig...

• Bromma105

Jag väntar på att han ska fria. Vi har nästan bestämmt datum, men eftersom det är mer än ett år tills det så väntar han med att fria. När han gör det får jag även en förlovningsring. Så fria = förlova sig, tycker vi i alla fall.

• Moder Jord

Tack för alla svar.Kul att höra hur folk tänker. Jeesica24...min man gick ner på knä både när han friade och i kyrkan när vi gifte oss...så vi är val lite gammadax då

Min man står här bakom mig och slår upp i en ordbok och där står att frieriet är äktenskapsanbudet, dvs frågan, förlovning betyder överenskommelse att gifta sig (vanligen bekräftat att man växlar ringar).

Nyfiken gul och Sole gör nog precis som man ska enligt "regelboken"...för oss tog det tre år mellan förlovning och giftemål.

Grattis till er alla som ska gifta er i år!

• Sole

hi hi lite lustigt att jag är så traditionell med förlovning och så, men när det gäller själva bröllopet är jag mycket mndre traditionell än blivande maken

Svar på tråden Förlovning och giftmål