Hur ta bort vävtapet?
Har en ful vävtapet i köket som jag vill ha bort. Hur gör man det enklast?
Har fått rådet att inte ge mig på det eftersom det är jobbigt att ta bort, men jag vill tapetsera om, och det går ju inte att tapetsera över väven.
Har en ful vävtapet i köket som jag vill ha bort. Hur gör man det enklast?
Har fått rådet att inte ge mig på det eftersom det är jobbigt att ta bort, men jag vill tapetsera om, och det går ju inte att tapetsera över väven.
det går att tapetsera över, men då måste du tapetsera med ett slags renoveringstapet innan o ev använda ett tjockare lim.
Annars är det bara att bredspackla innan.
Bredspackla? Hela köket? Låter skitjobbigt. Och jag som tänkte ge mig på hallen sen också..
Om du fuktar väven med hett vatten går det lättare.
Vi har precis slitit ner väv i ett helt trapphus.
Bara väggen får torka innan du tapetserar om är det ingen fara.
Som sagt "renoveringstapeten" är att rekomendera, kostar ngra kr. Men värt att slippa spackla...
Troudi
hur gör man då? Vad jag förstått är väv vattentåligt (det går ju att tvätta) så hur 17 får man loss det?
Om det är målat på väven ska inte spela nån roll.
I färg affären fick vi rådet att testa i nedkant och när det börjar släppa får man dra väääldigt försiktigt.
Det tar ett tag kan jag säga.
Alternativet var en tapet som kallas "återställare" den kan man använda om det inte redan är tre lager tapet eller mer.
Det hade vi tyvärr.
Vet ju inte hur ni har,
men det kan ju vara värt ett test.
Lycka till.
Kan tänka mig att använda sådan återställningstapet, men jag hade tänkt tapetsera den väggen med fondtapet. Då går det ju inte om man tar den där återställaren först?
Jag vet inte hur många lager tapet det är, vi är nyinflyttade i lägenheten.
Jo det måste det väl göra.
Kan du inte kolla med de som haft lägenheten förut, de kanske vet.
Annars kan du testa att riva en bit tapet i nedkant.
Det brukar gå att se på ett ungefär hur tjockt lager det är.
Vet att det finns en "ångmaskin" som målare använder när det ska ta ner tapeter, kolla med färgaffären om det fungerar på väv, har inte själv testat på väv just, och om du kan hyra en sån av dom......
Vi har tapetserat över med "täcktapet" som finns att köpa överallt där de säljer tapeter. Som en blandning av papp och kartong som är superlätt att bara tapetsera med. Sedan väntar man bara till nästa dag och har värdens finaste underlag som inte behöver slipas och spacklas. Hur enkelt som helst.