Inlägg från: stress |Visa alla inlägg
  • stress

Hur ta bort vävtapet?

Vi har tapetserat över med "täcktapet" som finns att köpa överallt där de säljer tapeter. Som en blandning av papp och kartong som är superlätt att bara tapetsera med. Sedan väntar man bara till nästa dag och har värdens finaste underlag som inte behöver slipas och spacklas. Hur enkelt som helst.

• stress

Molnet; det är ju det som är meningen att man ska göra. Täcktapeten är beige och lite kartongaktig, man limmar upp den kant i kant på befintlig vägg ( tex väv eller oslipade tapeter ) sedan kan man ju spackla om det blir någon miniskarv mellan våderna ( Som är cirka 1 m breda ) och tapetsera som vanligt dagen efter då den torkat. Jag har aldrig haft så bra resultat då jag tapetserat förut. Väggarna blir felfria.

• stress

Tror den heter "Easy Cover", är kanske i dyraste laget. Men den är VÄRD VARJE ÖRE.

• stress

Jag är ingen expert på att tapetsera, sambon håller på i barnrummet ikväll med underarbetet. Om vi hade råd hade vi köpt täcktapet dit också.
    Den är jättelätt att limma upp. Köp vägglim när du köper täcktapeten och kanske handskar ( jag kände av att det var glasfiber i den ).
    Den är ju inte lika böjbar som en vanlig tapet och kan spricka om man böjer den mycket, men det är ju inga problem då man ska tapetsera över den ändå. ( Bara att dutta lite spackel över ).
    Där jag hade problem i hallen som jag tapetserade sist ( över väv ) så klippte jag bitar och limmade upp där det blev svårt att komma åt sedan spacklade jag resten. Det blev mycket lättare än att bredspackla allt eller slita ner all väv.

• stress

Försök att täcka med tapeten så gott det går och spackla resten. sedan är det ju bara att måla direkt på den då du fått ett jämt underlag.

• stress

Du kan kanske komma åt att limma bakom ledningarna och sedan sticka in täcktapeten bakom och sedan trycka fast den...

• stress

Det fina är ju att man ska slippa ALLT underarbete, men jag slipar lite där det verkligen bucklade ut. Den är väldigt tjock så den ska fixa det mesta. Tror om du testar att känna på den att du förstår.

• stress

Vanliga tapetskarvar ska inte synas igenom iaf.

Svar på tråden Hur ta bort vävtapet?