• Fru Baby

    Återkommande urinvägsinfektion...fler som har så? Och vad...

    gör ni åt det? Förutom att man får en kur penicillin och kan dricka tranbärsjuice. Finns det något annat?

    Jag tror att jag blir galen. Jag lever precis som alla andra människor. Renlig, har inget konstigt för mig i sängen och torkar mig givetvis framifrån och bak...ha ha (vad annars?).
    Men ändå blev jag halvt utskälld av en sjuksköterska som ringde upp mig igår om mitt urinodlingssvar.
    Colibakterier igen... De man har i tarmarna. De är de vanligaste bakterierna att ha vid en uvi hos en kvinna. Vi har ju så kort bit mellan slida och ändtarm. Jag jobbar själv inom vården(vilket hon vet om) och vet givetvis en hel del om detta.

    Ändå fick jag höra saker som:
    "Du kanske får tänka över hur du lever"....."Något tokigt måste du ju göra som får tillbaka din uvi"....
    Jag blir så j-vla arg så jag tror jag smäller av!!!
    Det kändes som att hon insinuerade att jag skulle ha analsex eller något sånt. Vilket jag inte har (inte för att jag fördömer dem som har det heller). Eller så trodde hon att jag har flera olika partners eller vad?! Är gift och har bara varit med 2 st män i hela mitt liv.
    Och vad skulle det ändå ha med saken att göra om jag ahde varit med fler...?
    Man rår ju inte för att man är känslig och får tillbaka något sånt här. Har haft problem med uvi sedan jag var 11-12 år.
    Har någon annan blivit illa bemött pga. av detta?
    Jag är nyfiken.

  • Svar på tråden Återkommande urinvägsinfektion...fler som har så? Och vad...
  • isisisis

    Jag har haft problem i flera år....men det var för att ingen talade om för mig att man MÅSTE kissa efter sex!
    Sen jag började med det har jag inte haft det en enda gång!

  • Akk76

    Jag har haft UVI till och från sen jag var 7 år gammal, jag blir 30 i morgon . Jag är noga med allting. Torkar mig åt rätt håll, kissar efter sex, sitter inte kallt, badar nästan aldrig, dricker mycket, sitter gärna en stund extra på toaletten för att vara säker på att blåsan är ordentligt tömd, äter Cran Max, som är tranbärstabletter som går att köpa på apotek i norge. HAr provat allt, men inget hjälper .

    Nu har jag varit hos Urolog, men där så ju allt normalt ut. Sedan så har jag varit på kontraströntken av njurarna, de är också bra. Nu väntar jag bara på tid till Gyn, hoppas ju i och för sig att allt är bra, men vill ju gärna veta varför jag har åtekommande UVI.

    Det är ju inte så roligt.

  • Thèresé  1982

    Sist jag hade uvi blev jag frågad om jag vart otrogen mot min sambo...Känndes inte heller skoj...vad det den bästa andledningen hon kunnde komma på?
    Dricka citonvatten är också bra och som det är sagt kissa efter samlag..vanligt att få uvi som tjej efter samlag.

  • Mika86

    Jag ha haft återkommande uvi (2-4 ggr/år) sen jag va typ 9 år (är 19 nu), vet inte varför, man ha ju varit extra noga med allt, inte suttit kallt, inte haft fuktig/blöta kläder på sig, kissat efter sex osv men inget ha hjälpt.
    MEN jag blev gravid o ha inte haft en enda uvi sen jag +ade, skönt.

  • Fru Baby

    Jag kissar faktiskt alltid efter sex. Men det hjälper inte heller... Visst är det sjukt att en del människor kan vräka ur sig sådana trångsynta saker!!??
    Har också varit på njurröntgen och hos urulog på cystoskopi(kollar urinvägarna). Men inget fel hittas och inte blir det bättre. Igår så lät det inte ens som att jag ska få penicillin denna gång. Det lät nästan som att jag får skylla mig själv. Skulle uppriktigt sagt vilja gå dit och säga sköterskan ett sanningens ord.
    Dricka ofantliga mängder vätska hjälper ju en del. Men det är inte kul att vara uppe och kissa hela nätterna för att man dricker så mycket.

  • Nitagirl

    Har det bekymmret nu :(
    haft typ varannan mån sen jag vart gravid o fick min son..alltså i över 2 år nu....
    mans ka dricka mycket c-vitamin.....Men jag har sagt till på skarpen hos läkarna,att dom får börja utreda varför jag får det så ofta...sköter mig med allt oxå...sååå jobbigt d här.

  • Thèresé  1982

    Kan du inte prova och se om en läkare kan skriva ut Hiprex åt dig eftersom du har återkommande?

  • Fru Baby

    Hiprex har jag aldrig hört talas om. Men jag ska verkligen ta och kolla upp det. Det verkar som att man har haft otur och komma till dem som inte riktigt brytt sig om att fördjupa sig och hjälpa en att bli av med detta. Utan de vill mest bli av med en då man är där...penicillin och så slipper de mig .

  • Thèresé  1982

    Hiprex andvänder vi mkt hos oss inom vården men det är receptbelagt...kika in på www.fass.se och läs mer om det om du vill.

  • lillzandra

    jag hade ganak ofta UVI förut men min läkare sa följande;
    *kissa alltid efter sex
    *tvätta ej "där nere" men vanlig tvål helst bara vatten eller intimtvål och ej för ofta.
    har funkat för mig..

Svar på tråden Återkommande urinvägsinfektion...fler som har så? Och vad...