Någon som har en Ungersk Vizla?
Lite nyfiken bara om det finns någon annan härinne som äger en Ungersk Vizla? Dom är ju såpass ovanliga att man nog lätt skulle hitta släktingar till min hane här.
Han är 8 år och köpt i Stockholm. Underbar.
Lite nyfiken bara om det finns någon annan härinne som äger en Ungersk Vizla? Dom är ju såpass ovanliga att man nog lätt skulle hitta släktingar till min hane här.
Han är 8 år och köpt i Stockholm. Underbar.
Nej men dom är sååå himla fina tycker jag
Ja, det är verkligen synd att dom är så ovanliga.
hej nyfiken blir jag.... jag har en vosteh nu på 7 1/2 år men har fått benproblem vi har börjat att grubbla lite löst på en stående hund till ....Jagar ni med eran???? berätta mer.
Hej nassemamma! Nej, vi jagar inte med våran men han är fruktansvärt lättlärd. Vi har sökt mycket med honom och han kunde i princip gått hur långt som helst men vi sysslar inte med det i tävlingssyfte längre. Många säger att dom är jätteduktiga jakthundar. Googla på Ungersk Vizla så får du nog fram mer information.
Nu är jag JÄTTEDRYG men varför skaffa en sådan aktiv ras om man a: inte vill jaga eller b: inte vill ha en tävlingshund?
Eller har jag missförstått?
hallå peppa jag håller med dig det finns alldeles för många som skaffar sådana raser som behöver aktiveras mycket, som kanske skall tänka om och skaffa en ras som är mer rätt för dem!!!
Har du en Weimeraner ( osäker på stavn.) som din bild visar ???? Jäg är bara mycket nyfiken!!!! Kram
Japp vi har weimaraner och har aldrig ångrat vårat val.
Han har ALLT. En stjänra som alltid är på hugget och aldrig klagar när vi jobbar.
Underbar tävlings och jakthund!
Vi köpte vår som sällskapshund men som vi ändå ville kunna arbeta lite med. Vi aktiverar såklart honom men inte längre i tävlingssyfte. Han verkar trivas med att ligga i soffan ganska mycket nuförtiden! Jag har aldrig hört att han skulle vara någon renodlad jakthund, bara att dom är duktiga!
Vad var det för uppfödare ni köpte från???
Det är en renodlad stående fågelhund och inget annat.
Sällskapsraser finns det gott om, de kontinentala stående fågelhundarna hör inte hemma i den skaran. Synd att det finns uppföadre som inte förklarar det.
Skönt ändå att ni aktiverar eran hund.
Håller med dig om detta det är uppfödarens "plikt" emot hunden att tala om vad användningsområdet för hunden är. I detta fallet går det bra i och med att de har arbetat med hunden. Men det finns alldeles för många hundar som är avlade i flera hundra år för tex jakt...och sedan kan man ju börja att fundera på att tex de ofrivilliga bitolyckorna är så många framförallt inom retriver som jag står närmast. Man skall gå tillbaka och se vad hunden är framavlad till innan man köper "rasen" tänka om man hinner orkar mm ta hand om den sysselsättning och framförallt hjärnverksamhet som hunden behöver för att må bra. Sedan säger jag inte att alla skall jaga men någon eller några former av arbete och inte bara en halvtimmes promenad utan hjärngympa per dag behöver en hund för att må bra!!!!