Någon som har en Ungersk Vizla?
Lite nyfiken bara om det finns någon annan härinne som äger en Ungersk Vizla? Dom är ju såpass ovanliga att man nog lätt skulle hitta släktingar till min hane här.
Han är 8 år och köpt i Stockholm. Underbar.
Lite nyfiken bara om det finns någon annan härinne som äger en Ungersk Vizla? Dom är ju såpass ovanliga att man nog lätt skulle hitta släktingar till min hane här.
Han är 8 år och köpt i Stockholm. Underbar.
Peppa- well. Vi fick såklart uppmaningar om att aktivera honom mycket och så men inte så att hon protesterade för att vi inte skulle använda honom till jakt. Det mystiska är att han aldrig direkt visat något direkt jaktsinne liksom, inte jagat rådjur o.s.v som han fått syn på i skogen. Vår hund är nog lite knäpp.
Han är lite som Ferdinand, han trivs bäst med att lukta på blommorna!
trivs hunden som han har det nu, så varför klaga?
dessutom så gör man som man vill
jobbigt när andra ska lägga sig i...
som sagt, hunden mår bra, och det är det viktigaste.
Har inte påstått att hunden inte mår bra heller... men det finns många andra hundar i samma situatuon som inte mår bra pga att de inte aktiveras något, sade bara att man skall tänka sig för både en och två gånger vad man skaffar sig för ras. Det har ju bla. märkts nu att både weimeraner och vorsteh som för deras grasiösa sätt har kommit att vara med i tv reklamer vilket i sin tur medfört att folk som skaffar dem absolut inte vet vad de skaffar då båda hundraserna kan vara rätt krävande och behöver både mkt hjärngymnastik och mkt tid för att springa !!!!
I dessa rasers fall så handlar det väldigt lite om individen utan om RASEN. Folk har jobbat hårt för att få fram bra hundar (jakthundar)och så kommer det sk. uppfödare som säljer till sällskap och utställning och vipps så står man där med massor med dåliga hundar (i alla fall om man ser till anledningen till att rasen uppstod) och för den som är seriöst intresserad av rasen så blir det tufft att hitta bra blod. Alla har inte möjlighet att jaga fullt ut, men jaktträning och lite jaktprov är det minsta man kan begära, då ska hunden få möjlighet att visa upp sina färdigheter i andra grenar också.
I denna hundens fall så hade den tur i oturen och kom till ett hem där den fick/får aktiveras och det är långt ifrån alla som har den turen.
Vizslan jagar inte på samma sätt som t.ex. en tax så bara för att ni inte märker av någon tjuvjakt så innebär det inte att hunden inte har jaktinstinkten kvar, dock kan det ju så vara fallet... att hunden inte är avlad på "bra" avelsdjur och alltså inte har jaktegenskaperna bevarade så som den borde ha.
I sista hundsport stog den lite om de stående fågelhundarnas jakt. det är dock skillnad på de kontinetala och de engelska raserna. Men det går det att läsa sig till på nätet.
vizsla heter det och inget annat :)
ar i ungern nu och ser dem dagligen. otroligt vackra hundar. önskar jag hade en sjalv!
riot: Vilken kennel kom din hund ifrån?
Jag har inte en renrasig Vizsla utan en rejäl blandis hane (5 raser).
Har hört utav rätt så många att Busters beteende är typiskt en Vizslas, han älskar alla söklekar som vi hittar på med honom. Jag har även provat att låta han söka råddjur och de klarade han väldigt bra, hade nosen i backen hela tiden.
Vi (min sambo och jag) trodde inte att han hade det i sig eftersom att han har så många olika raser i sig.
Han är en blandning mellan Golden, Schäfer,Labrador, Ungersk Vizsla och Irländsk Setter.
Sassy84: Först måste jag bara säga att det är ytterst ledsamt att man blandrasavar på en vizsla, det är en numerärt liten ras som absolut inte behöver blandas med andra. Men men... (jag VET att det inte är erat fel att någon valt att göra så, jag säger abra att jag tycker att just det beslutet var aningen korkat av den som ägde hunden i fråga)
Att din hund söker i backen är inte ett typiskt vizsla-beteende. Vizslan är en stående fågelhund som söker i vind och sedan ställer fågel. Sedan är de duktiga spårare också, men det är de andra raserna i din hund med. Alla utom settern möjligtvis.
kennet.skk.se/rasinfo/rasinfo.aspx
Tackar Peppa!! Nu vet jag lite mer om Vizslan. Jag har inte brytt mej om att ta reda på så mycket om just dom enstaka raserna just för att han är en sån blandning som han är, vet ju aldrig hur en sådan valp blir.
Hade jag fått välja själv så skulle jag aldrig blanda Vizslan med en annan ras.
Jag föll för Buster redan när han va 3 veckor gammal så det var givet att vi skulle köpa honom trots att vi letade efter en renrasig hund vid det tillfället.
Måste även passa på att fråga dej (då jag tror att du vet mer än mej om den saken)fast den frågan hör nog inte hit egentligen utan i ett annat forum men jag ställer den ändå.
Är det sant, som vissa säger att, en blandis oftast lever ett kortare liv än vad en renrasig hund gör??
Man blir ju lite orolig att de man har hört är sant.
Hejsan
Vi har en tollare på 1 år å 3 månader. Håller med om att hundar som är avlade för att jobba och vara aktiva mår bäst om de har ett aktivt liv också. Jag försöker göra massor med min hund (träna apport, simma, ta med henne på ridturer, träna sök, träna inför utställningar, åka på utställningar o.s.v.) men hon verkar vara outtröttlig. Jag har funderat på att delta med henne i andjakten i höst, så hon får börja vänja sig vid skott och sånt. Sen skulle jag vilja träna agility med henne också, men tiden räcker inte riktigt till då man har småbarn (en 10 månaders son), hästar( 3 stycken)och jobb.
Vi skulle ändå väldigt gärna ha en hund till såsmåningom och har faktiskt funderat på en Ungersk Vizsla. Vi var och tittade på en tik idag, eftersom min sambo inte någonsin kommit i kontakt med rasen. Det ska nämligen bli mer hans hund, eftersom tollaren är mera min. Men naturligtvis är hon hela familjens hund också :)
Det finns många skrönor om blandisar.. att de är friskare, lever längre/kortare osv. osv.
saken är den att du inte har en aning om vilka sjukdomar hundar ha rmed sig i bagaget, hur HD statistiken ser ut (inga röntgas ju..) och hur kullsyskon och föräldrarnas kullsyskon har levt sina liv.
Många som har blandras kollar i nte upp deras hunds hälsa lika noga som vi som har renras oftast gör och det är väl kanske det som resulterar i att de ev. kanske lever kortare, jag vet inte.
Med tanke på hur otroligt noga jg kollade upp min hund (innan hans mamam och pappa ens hade hunnit träffas) med stamtavlor, linjer, sjukdomar, HD-statistik, Mentaltester, Meriter samt gämförde parningen med andra gjorde parningar, så kan jag inte förstå hur man kan köpa en hund utan att veta något om rasen/raserna och hundens hela genetiska historia.
Pampasmamman: vad roligt att ni funderar på en stående fågelhund. Läs på ordentligt om jakten, för det är som sgat en ras som förtjänar att komma till hem där den får jaga/gå jaktprov. Det är dyrt att träna och jaga fält, men det är jätteroligt!!! Det tar massa tid också, med det är det värt!
Jag har 2 vizslor och känner till de flesta vizslor i sverige. Vad kommer din ifrån och vad heter föräldrarna? Varför vill du ha en vizsla *nyfiken*
vi hade en Ungersk Vizla för ca 5 år sedan...den kom med flygtransport i från uppsala. Vi andvände den till fågel jakt .....
Annars kan du ge mig regnumret så kan jag kolla upp själv vilka linjer din vizsla är från.
Misstänker att det är E.B du köpt hunden av.....