Inlägg från: marina7712 |Visa alla inlägg
  • marina7712

"Stog" finns ej....

Vet att det är lite fånigt men jag bara måste få det sagt: Det finns inget som heter "stog"!!!!!!

Jag vet inte hur många inlägg jag har läst där det skrivs: - det stog så i den artikeln...

Det heter STOD!!!! Stå, stod, stått

Så nu var det sagt...

• Svar på tråden "Stog" finns ej....
  • marina7712

Jag har kollat i saol, stog finns inte. Det kommer ju från verbet stå och det finns ingen böjning som heter stog...

mim: klart man kan skriva vad man vill men det finns ju risk för att göra bort sig nån dag... I en anställningsansökan kanske...

Jennie Brunflo: Nej, det finns faktiskt inte! Jag har dubbelkollat för att så många skriver det men nix, inget stog...

• marina7712

Angel med Kevin: Jag hackar faktiskt inte, ville mest upplysa folk om att det faktiskt inte finns nåt som heter så. Verkar som om många inte visste det och då har dom ju lärt sig nåt nytt nu...

Jag tycker i och för sig att det är rätt viktigt att kunna sitt språk. Hade ju inte behövt ha svenska i skolan om det räckte med att man förstod vad den andra menade... Eller?

• marina7712

Tycker ju att det är lite skillnad att korta ner ett ord mot att byta ut ett verbs böjningsform...

I så fall skulle vi ju låta våra barn säga "gådde" istället för gick osv... Inte alltför lyckat kanske..?

• marina7712

I så fall är jag väl tant då...

Jag tycker det är katastrof att det är så många som inte kan stava. Jag skriver själv "nåt" och liknande men jag vet ju att det heter något. När det däremot går över i okunskap tycker jag att det är ett bevis på hur dålig undervisning vi har....

• marina7712

sannispannisen: Återigen, jag klagar inte! Det var en upplysning...

Och det där med okunksap gäller ju även om man är analfabet. Då har man kanske inte fått så mycket hjälp man behövde i skolan?

Det ÄR viktigt att kunna sitt språk, det kan man inte komma ifrån. Du låter väl inte dina barn säga fel bara för att dom skulle känna sig "mobbade" ifall du rättade dom?

Nej, jag klagar inte på dom som inte kan stava, jag gav dom möjlighet att lära sig rätt ord. Inte meningen att någon skulle ta illa vid sig eller ta det personligt....

• marina7712

Pokemon: Väl skrivet! Precis vad jag försökte få fram, fast det blev inte lika tydligt...

Skulle aldrig anklaga nån som inte kunde läsa eller skriva för att vara dum. Dum är en helt annan sak...

Jag är tvärtemot alla andra här verkar det som, jag blir mer än gärna rättad ifall jag skriver nåt fel! Var gång nån rättar mig så kan jag ju en sak mer än innan och det är ju bra...

• marina7712

Åsa: Skrev inte jag vad du menar fast mindre fint?

sannispannisen: Så vitt jag förstått så har man väl alltid svårare för språket om man är analfabet MEN problemet ligger väl främst i att en elev kan gå ut högstadiet utan att någon uppmärksammat att denne är analfabet!

Skulle eleven få hjälp tidigt så kommer ju problemet inte att vara lika stort.

• marina7712

dofsan: Om vi återgår till min rubrik för denna tråden - stog finns ej - så tror du att någon som skriver stog här inne skriver stod irl?

Det tror inte jag! De som skriver stog gör det för att dom tror att det heter så.

• marina7712

Åsa: Jag skrev nog lite tvetydigt där... Jag menade precis som du att man ska använda samma ord osv för att kunna förstå varandra.

Det sista skulle nog varit mer åt - att det räcker inte att man kan klura sig till vad den andra menar - hållet...

• marina7712

Nette: om du hade läst inläggen ordentligt så hade du nog inte gjort ditt uttalande...

Här är INGEN som sagt något i stil med att dyslektiker inte får vara här. Lägg gärna inlägg i tråden men se till att läsa före du skriver nåt så dumt!

*lite irriterad*

• marina7712

Men Åsa: Hänger inte kommunikation ihop med att man kan kommunicera rätt?

Du förstår inte vad vi menar när vi säger att det "inte bara räcker med att man kan förstå varandra" oavsett stavningen. Säg så här istället då - vi behöver inte ha rättstavning om det räcker med att man kan förstå varandra...

• marina7712

Vad glad jag blir när jag ser att tråden jag startade fortfarande lever och att inläggen är så vettiga och bildande...

Finns tydligen fler än jag som är språkintresserade och som inte tar illa upp när dom blir rättade.

Keep it up...

Svar på tråden "Stog" finns ej....