• marina7712

"Stog" finns ej....

Vet att det är lite fånigt men jag bara måste få det sagt: Det finns inget som heter "stog"!!!!!!

Jag vet inte hur många inlägg jag har läst där det skrivs: - det stog så i den artikeln...

Det heter STOD!!!! Stå, stod, stått

Så nu var det sagt...

• Svar på tråden "Stog" finns ej....
  • Annika31

marina7712:
    Jag rekommenderar tråden "Spelling Police"

Håller f.ö. med dig!

• Madja82

måste bara säga att när jag gick på högstadiet, så sa vår lärare att man kan använda båda orden, både stog och stod...
    Våda var enligt henne "rätt"

• mim

Öhh Spelar det nån roll om man skriver stog eller stod?

• Jennie Brunflo

Marina7712>

Menar du att stog inte finns alls?

Kan man använda stod överallt? (även där jag trodde man skulle använda stog?)

• marina7712

Jag har kollat i saol, stog finns inte. Det kommer ju från verbet stå och det finns ingen böjning som heter stog...

mim: klart man kan skriva vad man vill men det finns ju risk för att göra bort sig nån dag... I en anställningsansökan kanske...

Jennie Brunflo: Nej, det finns faktiskt inte! Jag har dubbelkollat för att så många skriver det men nix, inget stog...

• Angel med Kevin

huvudsaken är väl att man förstår vad den andra menar..varför måste man hacka på ord?

• Pokemon

Eh, stog???? Nä du - stod heter det.

Talspråk inget annat. låter inte bra alls...

• marina7712

Angel med Kevin: Jag hackar faktiskt inte, ville mest upplysa folk om att det faktiskt inte finns nåt som heter så. Verkar som om många inte visste det och då har dom ju lärt sig nåt nytt nu...

Jag tycker i och för sig att det är rätt viktigt att kunna sitt språk. Hade ju inte behövt ha svenska i skolan om det räckte med att man förstod vad den andra menade... Eller?

• Themis

Men när finns ett ord egentligen?

I gymnasiet fick jag bassning av min lärarinna i svenska för att jag använde ordet "förnybar" i en uppsats- t ex "förnybar" energi.

Det ordet finns inte heller enligt SAOL, men jag har på senare år både läst det i tidningar och hört det från kända och välformulerade
    TV-journalister.

Det korrekta ordet är "förnyelsebar". Men det är ju lite klumpigt och på sikt lär nog det förkortade alternativet vinna.

• marina7712

Tycker ju att det är lite skillnad att korta ner ett ord mot att byta ut ett verbs böjningsform...

I så fall skulle vi ju låta våra barn säga "gådde" istället för gick osv... Inte alltför lyckat kanske..?

Svar på tråden "Stog" finns ej....