• Hustomten

Hur får man rent en vit diskho?

Vi har en fruktansvärt ful diskho. Den är vidrig.
    Den är vit och nån slags plast.
    Det blir ju fläckar som inte går bort. Just nu har vi inte råd att byta ut skiten och då undrar jag om det går att få bort med något supermedel?

• Svar på tråden Hur får man rent en vit diskho?
  • Makaronen

Har du provat med JIF ? Brukar själv använda det och jag tycker att det funkar jättebra.

• Majblomma12

Om det är kalkfläckar så får du använda kalklösande medel. Det finns många att välja på i affären. Prova att fylla upp hon med vatten, fyll på ordentligt med medlet och låt stå i några timmar. Är den kraftigt förkalkad får du nog jobba lite med en gnuggsvamp och medel också.

Seize the moment, 'cause tomorrow you might be dead
  • Dahliaer

Hmm, tror det var 5:an så har de något städprogram med två gamla tanter. De lade hushållspapper i botten och sen använde de något medel som rengjorde tandproteser... diskhon blev som ny

• Peztis

Har du provat med VIM eller annat skurputsmedel?

Kan även rekommendera detta: Universal allputsmedel, du hittar det t ex här www.stenklader.se/tiptop.htm men du kan även googla på universal allputsmedel så får du upp fler som säljer produkten.

Jag har detta medel och det blir verkligen jättefint. Diskbänken i rostfritt blir skinande blank och duschkabinen i plast doftar gott och blir vit igen (har vatten som missfärgar).

• Peztis

Vad är det för färg på fläckarna förresten?
    Hon städtanten i Äntligen hemma varnar ju för att använda skurmedel i badkar som är gjorda av plast, kom jag på.

Är det kalkavlagringar så går det bort med kokhett vatten och citronsyra, samma medel som det i affärerna.

• Shila

det bästa är klor! det blir otroligt rent men glöm inte använda gummihandskar

• Mrs Smith

Testa bikarbonat, det gör i alla fall kylskåpet blänkande rent och tar bort lukt.

• diana och daniel

annars kan man lägga en liten del klorin i, det bleker..men var noga med måttet så det inte fräter

• Legewiel

Använd inte klor, finns inget som är så farligt för huden och miljön som klor Önskar detta medel skulle bannlysas helt...det finns så många andra bra medel att använda. Utspädd ättika funkar perfekt på kalkavlagringar, citronsyra går det med.

Svar på tråden Hur får man rent en vit diskho?