• Hustomten

Hur får man rent en vit diskho?

Vi har en fruktansvärt ful diskho. Den är vidrig.
    Den är vit och nån slags plast.
    Det blir ju fläckar som inte går bort. Just nu har vi inte råd att byta ut skiten och då undrar jag om det går att få bort med något supermedel?

• Svar på tråden Hur får man rent en vit diskho?
  • Jennie Brunflo

Halllååå eller.....de flesta tips som ni gett ...hur bra är det på PLAST??? Det funkar kanon på plåt, kakel och liknande....men på plast???

Ättika + salt = en deg.
    Droppa i någon droppe vatten och gno lite på fläckarna.

• Hustomten

Tack för alla svar jag fått.

Jag har testat med klorin men det funkade inte, inte heller med jif.
    Färgen är så ingrodd, det var lite fläckar när vi köpte huset förra året, men nu har det blivit värre.
    Den ser så smutsig ut, BLÄ!

Jennie Brunflo-  Ska jag göra det till en deg och i med lite vatten och sen gnugga?

• Jennie Brunflo

Ja, alltså ättikan tar bort fläckar och kalkavlagringar, salt är som ett slipmedel...vatten för att det inte ska bli för hård gegga.

Så du ska liksom blanda det där och sedan gnugga så saltet gör jobbet. ELLER så blandar du det och lägger det på fläckarna och låter ättikan göra jobbet.

• ThisIsMe

Jag undrar om det (tyvärr) ens går att få bort? Plast blir ju så himla lätt missfärgad. Eventuellt kanske du kan måla om med en plastfärg. Fråga i färhandeln om de tror det går.

• Hustomten

Jennie- Okej, tack. Ska testa det senare då. Hoppas det funkar.

Annars får jag väl testa med färg då. Eller helt enkelt trotsa ekonomin och byta ut skiten

• Peztis

Universal allputsmedel ska fungera bra på alla hårda ickeporösa ytor, så ja, plast ska gå bra.
    Salt är också ett slipmedel, används bl a i en del tandkrämer.

Är det endast som en diskho du har? Såååå dyrt behöver det kanske inte bli? Tror tyvärr att det blir dyrare att måla om för färg är inte billigt, särskilt om det är specialfärger..

Rusta har från ca 300:- precis som IKEA www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay&catalogId=10103&langId=-11&topcategoryId=15576&parentCats=15576*15718*15722&categoryId=15722&cattype=sub

Kanske något som passar?

• Hustomten

Bara det att "hålet" där våran diskho sitter i är väldigt stort. Så själva diskhoarna är ganska stora. Det är två hoar plus en fortsättning i plast som man kan lägga ren disk på.
    Och då stiger priset väldigt mycket.

• Tristanya

ej läst hela tråden nu!..
    men när min mamma skulle skrubba rent kaklet i badrummet så köpte hon citronsyra och blandade med hett vatten. hade det i en "sprut" flaska och sprutade på och skrubbade!

kanske det kan fungera? vet dock inte om det är så bra på plast, någon annan som vet?
    annars så tycker jag att JIF är kanonbra! använder det jämt när jag rengör handfatet! bli som nytt!

• Sosso67

jag brukar hälla ren ättika i ex toastolen och låta stå över natten.På morg har allt lossnat så man behöver knappt gnugga ens, kalkavlagringarna alltså Det kanske funkar i handfatet oxå, att du bara fyller det med vatten och låter det ligga över natten?

• irrblosset

Vi har en vit ho. Den är iofs i porslin, så jag vet inte om makens tips funkar på er. Han kör iaf med vittvättmedel. Funkar hur bra som helst.
    Lycka till!

Svar på tråden Hur får man rent en vit diskho?