• Aaliyah

Är kungen värd pengarna?

Kungahuset får 48 miljoner om året i apanage. Är det prisvärt?

• Svar på tråden Är kungen värd pengarna?
  • Bonanza

Det är inte pengarna det handlar om. 5.50 är inte mycket för mig.
    Det är inte personerna det handlar om. Jag gillar Vickan.
    Det är inte att de inte gör reklam för Sverige. Det gör de säkert.
    Det är inte att jag hellre vill ha en republik som i Usa. Det behöver vi inte.

Det handlar om principen. Att några från överklassen som fötts in i rätt familj ska få representera ett Sverige där knappast många tillhör överklassen. Att vi som är ett demokratiskt land ska bli representerade av en person som inte hade några kvalifikationer förutom att ha blivit tillverkad av rätt personer.

Det är det, det handlar om.

• isa275

Nej, jag förstår inte varför vi behöver knugen överhuvudtaget. Nuvarande knug eller kommande. PR...näää, säger som vissa andra härinne, sådan PR kan vi va utan tycker jag. Jag tycker det är gammalt och förlegat och helt oförsvarbart med monarki faktiskt.

• isa275

Bonanza: exakt vad jag tycker också!

• mästerkattenistövlar

Kungafamiljen- sveriges största bidragstagare.

Bonanza - Min förhoppning är att Vickan ska avskaffa allt så fort hon satt sin sessagump på tronen.

• Turran

Masterkatten:"Turran- varför skulle svenska folket inte kunna representera vårt eget land? Jmf. jurytjänst i USA."

Tror du inte att kungahuset ar battre pa att bygga relationer i olika sammanhang (de har ju trots allt blivit drillade hela livet) an olika personer inslangda i olika sammanhang? Jag ser helst att de bast forberedda representerar (och sa gor man ju givetvis i vinstdrivande foretag ocksa).

"Vad man gör i företag skiter jag fullständigt i, jag tycker inte representation av ett land ska skötas på samma sätt."

Varfor inte? Ar du inte intresserad alls av valuta for pengarna?

"Varför frågar du så dumt? "Vad är problemet?" Att jag inte håller med, det är problemet!
    Det är väl därför man pratar om sånna här saker i forum, för att lufta sina åsikter?"

Du haller inte med om vad? Att du betalar for representationen? Att kungahuset gor ett daligt jobb? Att vi inte ska gora PR for Sverige?

• RadixLecti

Aaliah.

Var med i något av programmen som visades kring Calles födelsedag. Yrke: Kung, kanske?

Bonanza... är det jantelagen som spökar?

• Aaliyah

Jag tror att man gör ett bättre jobb om man har en utbildning än om man bara har ett efternamn som kan rekommendera en. Jag kan ha fel...

• Turran

Bonanza

Vem ska representera Sverige i olika situationer? Har du nagon bra losning som fungerar i principen? Ar du ocksa ointresserad av Sverige som ett vinstdrivande foretag i denna situation?

• mästerkattenistövlar

Turran - valuta för pengarna är det jag är intresserad av, MEN jag ser inte på sverige som ett företag.

Jag håller inte med om att det är ett bra sätt att göra PR för Sverige.

Och nej, jag anser verkligen inte att kungahuset är bättre på att representera vårt land än någon som lever i det på riktigt.

Svar på tråden Är kungen värd pengarna?