"Mongo i huvudet"
min lillasyster är mongolid (mongo) och därför tar jag illa vid då folk säger typ "du är ju mongo" även om de bara är på skämt
min lillasyster är mongolid (mongo) och därför tar jag illa vid då folk säger typ "du är ju mongo" även om de bara är på skämt
tillägger: kan däremot inte förstå att man blir illa berörd av glassen 88a black (eller nåt sånt).. inte heller av negerbollen...
eller de som säger hora till folk de stör sig på.. man kan ju tro att de inte vet innebörden
inte för att skvallra, men en person som står mig nära har en son som snart börjar skolan... han säger "hora" till sin mamma då han blir arg på henne. vi frågade honom varför han sa så och då sa han för att de var för att han var arg och mamma var dum.
esperando: nej, neger betyder svart, vad jag har hört iaf. klart att jag skulle bli arg om någon sa negerboll OM min lillasyster om jag hade en mörkhyad lillasyster, men detta är en bakelse. Jag säger som så många andra (dock inte här på FL): då ska man sluta säga vitkål med då?
mulena: egentligen har det väl inte med det att göra eftersom jag bara tog ett exempel. Jag har i hela min uppväxt sagt negerboll och tänker inte sluta säga det. MEN jag är INTE rasist för det.
anne h: det har jag inte sagt, absolut inte. nu pratar jag endast om chokladbollen (skriver det här så ingen tar illa upp).. tro inget annat
apriltjej: jag har redan skrivit längre upp. - Läs.
för att klargöra vad jag menar så skriver jag väl en gång till:
Jag har under hela min uppväxt sagt negerboll. Min familj har också sagt så och det är det ordet jag har lärt mig är "rätt"... Det är ganska svårt att ändra på vad som är vad i förhållande till sig själv...
Men med det menar jag inte att det är OK att säga Neger till en mörkhyad, eller säga mongolid till en med DS. Absolut inte...
senast idag såg jag en 16-17-åring tjej på lunarstorm som i sin notis (högst upp på sidan) hade skrivit "Daaaamp"..
nåt som jag undrar över är att många utlänningar själva kallar sig "blattar".. jag tycker det är en negativ benämning, men ja.