• Anonym (Osäker)

Kär i lärare

Hej!

Jag har ett jobbigt "problem": jag är kär i min lärare. Han är fjorton år äldre, jag vet att det är ganska stor skillnad mellan oss, men jag tror (är inte hundra men) att det finns ett intresse för mig hos honom, om man säger så. Det är något i hans sätt att se och tala med mig. Problemet är att jag verkligen vill berätta för honom, men får aldrig tillfälle, och jag är för feg för att säga att jag vill prata enskilt med honom. Snälla, är det någon som har något att säga om detta? Håller på att bli galen!!

• Svar på tråden Kär i lärare
  • Anonym (fd lärare)

OK. Men 21 är ju väldigt stor skillnad mot 15!!! vid 21 års ålder är man ju definitivt vuxen!
    KOmvux och högstadiet är även det två skilda världar.

• Anonym

Men nu är det ju så att han INTE kommer att vara hennes lärare längre när hon berättar.
    TS vill ju berätta, och hon är medveten om att det kan vara så att han inte är intresserad.
    Och jag tycker inte att man blir "totalt bortgjord" för att man talar om för någon vad man känner. Kärlek är naturligt och inget man ska skämmas för!

Dessutom,e n viktig detalj är ju att hon faktiskt slutat skolan då, och inte behöver se honom nåt mer om det är så att hon inte vill

• Anonym (fd lärare)

Lärare eller inte -

tycker att en kille på 30 som blir ihop m en tjej på 15 är fel ute!!! Maktförhållandet blir skevt. Han har rättigheter och skyldigheter (myndig, gå på krogen, köra bil) som hon inte har, han har mer livserfarenhet och är mer mogen än hon. Ett sånt förhållande blir INTE jämlikt, oavsett hur snäll han är.

Jag skulle aldrig lita på en kille på 30 som har en flickvän som är 15 och just slutat nian, oavsett om han var min jobbarkompis, min granne eller min bror!! Allvarligt, tycker inte ni det är helt absurt?

Man kan ifrågasätta en sån killes mogenhet på alla plan, intellektuellt, känslomässigt, moralmässigt.

Visst, inget har hänt än mellan dem och jag kanske retar upp mig i onödan, men jag är förvånad över hur många som är POSITIVA till att de skall få ihop det! My god, tror ni verkligen det är bra för TS, hur kär hon än är?

• Kanelflicka

Fd lärare,

Jag är inte positivt till detta. Visst chansen finns att de skulle kunna få en bra och fin förhållande men den är npg väldigt liten.
    Frågan som jag får i huvudet om någom 30åring skulle försöka bli ihop med en 15årig tjej är "Vad vill han från henne? Varför?"

Om båda två är vuxna, så spelar det kanske inte så stor roll men inte när man är 15.

vad skulle ni säga om er 15årig son skulle bli ihop med en 30årig kvinna? Inte lika fullt ok, eller hur?

• Anonym (Student)

Jag läser just nu till lärare för högstadiet och gymnasiet, och ärligt skulle jag inte vilja se en blivande kollega få ihop det med en i den åldern man undervisar... Även om ni nu skulle bli ihop till sommaren så säger ju det att han kan attraheras av en 15 åring vilket blir skrämmande för kommande elever........ Skulle även tvivla på den lärarens yrkesetik!

Men..... Jag tycker, om du vet med dig att du kan ta ett nej, att du ska berätta för honom! För annars kommer du allti att undra... O kanske det blir ni, kanske inte, kanske om några år, kanske inte... Det vet man inte! Men.....(igen) För din skull (och hans karriärs skull) så hoppas jag att han inte är intresserad alls och att du bara inbillat dig...

• Anonym

Varför skriver ni att Ts är 15?  När man går ut gymnasiet är man 16.
    Ett år mer eller mindre kanske ni tycker, men varför skriva fel?
    Det är 14 års åldersskillnad, inte 15.

• Cuthalion

För att TS skrivit att hon är snart 16 ergo hon är 15

• Anonym

Men om hon snart blir 16, så kan man ju säga att hon är 16
    Dessutom är åldersskillnaden fortfarande 14 år, han är 30.

• Cuthalion

Den är ju fortfarande 14 år även om hon fortfarande är 15 och han nyss fyllt 30

Hur som helst, en lärare i 30-års åldern som visar intresse för sin omyndiga elev har troligtvis mest intresse av en erövring eller stärka sitt ego.

• Anonym

Cinzano skrev 2006-05-23 18:40:17 följande:

Den är ju fortfarande 14 år även om hon fortfarande är 15 och han nyss fyllt 30
    Ja, exakt. Varför envisas då en del med att skriva att det är 15 års åldersskillnad.
Svar på tråden Kär i lärare