Inlägg från: Danbala |Visa alla inlägg
  • Danbala

Soleksem?!

Jag har haft soleksem i åtminstone 15 år! Vanlig solskyddskräm har aldrig hjälpt, så jag har varit fullt påklädd i mörka tjocka kläder, och hållt mig i skuggan så mycket som möjligt.

Förra sommaren köpte jag en kräm med SPF 25 som är speciellt för att skydda mot just solallergibesvär - den fungerade mycket bättre än något annat gjort! En eucerinflaska som det står något om "allergy" på. Värd, för mig, varenda öre!

• Danbala

JohannaAxelsson:

Jag trodde inte riktigrt på att det skulle kunna funka, men som sagt, hittills har det gått över förväntan. En flaska kostar väl sådär fånigt mycket som solskydd brukar, säkert uppåt hundringen för de där 150 millilitrarna, men å andra sidan räcker det ju ganska länge (jag har mycket mer än halva förra årets flaska kvar), om man inte måste smörja in precis hela kroppen.

Nu har jag hämtat flaskan från badrummet också - det står
    "Eucerin
    Sun sensitive skin
    Sun allergy protection cream-gel 25"
    på den. (Och lite annat bös. )

• Danbala

bluemountain:

Kan ju som sagt vara värt ett försök. Jag använder ju fortfarande, även med krämen, gärna långärmat mörkt och håller mig i skuggan. Fast utan kräm kan jag få eksem även med de förebyggande åtgärderna... Dumma sol!

• Danbala

glömsk:

Ja, simma omkring i svart skjorta är lite tröttsamt...  Jag får, av något skäl, aldrig några problem med benen, så jag får väl vara lite tacksam över det mitt i eländet!

Fast är det "baddags" med polarna ställer jag upp som värdesaksvakt och sätter mig med en god bok under ett träd/parasoll så gärna, så... Räcka ut tungan

• Danbala

glömsk:

Ja, en del tror att man bara gör sig till! Jag, som är lite sådär "gothliknande" i min stil gillar ju också att vara blek, jag har aldrig som mål att bli solbränd, men samtidigt vill jag ju kunna leva på sommaren också, inte bara kunna vara ute mellan klockan 0100 och 0400 på natten, liksom. Då blir man ju inte gladare av att en del tror att man bara sjåpar sig när man desperat letar parasoll, eller vägrar sitta på oskyddade uteserveringar med dem om man går ut, och så. :-P

• Danbala

Aproåp det så upptäckte jag något på min solkrämsflaska igår. Jag skrattade, både roat och bittert. Det är alltså en kräm speciellt för solallergiker, och ändå har de formulerat sig så på baksidan:
    "Smörj in huden 30 min före solning. Upprepa regelbundet. Undvik att sola mitt på dagen."

SOLNING? Sola!? Pffft. "Smörj in huden 30 min innan du eventuellt exponeras för den otäcka solen." hade känts mindre som ett hån. :-P

• Danbala

linn84:

Ja, bra fråga! Man kanske skulle koppla ihop någon anordning som konstant liksom sprayar ut lite ny kräm på ens mest utsatta ställen.... (Så känns det ibland för mig, iaf. )

Svar på tråden Soleksem?!