• tösamajan

Soleksem?!

Hej hej!
    Jag har, efter att bara varit ute "normalt" i solen, alltså inte solat/pressat, lyckats få massa soleksem både vid nyckelbenen, båda armarna och benen. Jag har haft en top och kjol på mig och bara gått promenad.
    Jag har hört att det kan vara en normal reaktion efter att man varit gravid och fått barn. Någon som har hört eller varit med om detsamma?
    Jag som älskar att ligga och pressa i solen håller på att få ångest nu över att jag eventuellt måste hålla mig i skuggan hela sommaren... *suck*

• Svar på tråden Soleksem?!
  • vakttjejen

hej!

Jag undrar själv samma sak, vet inte alls om det är eksem men jag har fått små, små prickar som är röda tror jag under ena ögat...kan inte förstå vad jag gjort. Det känns irreterat och svullet. (inte ögat utan under)

Någon som vet?

Kram

• tösamajan

Mina eksem är rödflammiga och lite knottriga och de KLIAR!!! Jag vet att det är soleksem för jag har haft det en gång tidigare när jag råkade bränna mig...

• JohannaAxelsson

Jag har soleklsem o har haft det hela livet. Det är inte kul o jag älskar solen. Spelar ingen roll om jag sitter i skuggan. Det räcker med pyttelite UV-strålning så sätter kliandet igån.

• tösamajan

Men om det är soleksem, kan det kanske hjälpa om man smörjer sig med solskyddsfaktor? Och sen håller sig i skuggan?
    Har ju ingen lust att vara rödflammig, prickig och kliig hela sommaren...

• JohannaAxelsson

Tösamaja: Inte för min del, tyvärr. Har lagt upp en bild nu under starka bilder som jag ser när jag inte kliat mig på en liten stund. Får ungefär som "ödlehud" så det ser inte riktigt så illa ut på bilden som det blir när jag kliar mig riktigt ordentligt.

• JohannaAxelsson

Jag får det dock "bara" på händerna o armbågarna. Kyla lindrar och mycket mjukgörande så att huden inte blir torr får då blir det värre

• tösamajan

Japp! Så där ser jag ut på mina kroppsdelar... Fast jag är rödflammig också.
    *suck*

• JohannaAxelsson

Ja när jag kliat mig så blir prickarna hela rödflammiga och då får jag värsta kliattackerna. Vet att kliandet bara gör det värre men just för stunden är det såå sköööööönt. Pratade med DSK på bvc och hon rekommenderade något receptfritt typ som tavegyl på apoteket fast man inte blir trött/dåsig av den som man blir av tavegyl. Tänkte jag skulle inhandla den

• Emelie22

Jag får också soleksem, jag blir rödflammig och huden liksom svullnar upp lite .. blir bubblig fast inte med blåsor eller liknande. Det kliar och svider och sticker attans mycket.

Likadant här att det hjälper inte om jag sätter mig i skuggen, smörjer eller täcker med kläder... skit jobbigt..

Svar på tråden Soleksem?!