Hudflikar i underlivet
jag tänker på hemorjoder .. fast det får man nog bara runt analöppningen fast är inte säker?
jag tänker på hemorjoder .. fast det får man nog bara runt analöppningen fast är inte säker?
Det låter precis som kondylom. Det är ett vårtvirus som 1 av 3 personer bär i kroppen, de flesta vet inte ens om att de är smittade... De kan som sagt blomma upp så där och ser ut som hudflikar, kan också klia en del.
Jag har en sån där hudflik som uppstått sen graviditeten. Det är bara en hudflik på mig inget annat. Kan ha uppkommit pga krystningarna.
Kondylom blir man väl dessutom testad mot? Och har gyn undersökt dig och inte sagt nått så är det garanterat inte kondylom.
Kondylom lyder inte under smittskyddslagen och behöver inte följas upp på samma sätt som andra könsjukdomar.
Kondylom hos den gravida kvinnan.
Under en graviditet kan kondylomen växa till, bli mycket stora och vara svåra att behandla.
Om vårtorna täcker en stor del av livmoderhalsen eller vagina kan de försvåra förlossningen och orsaka blödningar. Om kondylomen sitter på livmoderhalsen bör prov tas för att utesluta cellförändringar.
Kondylom hos fostret och det nyfödda barnet.
Det finns inga rapporter om att fostret skulle kunna smittas med kondylom under graviditeten. Viruset kan däremot smitta barnet under förlossningen och ge upphov till en speciell typ av vårtor i luftrören. Detta är dock väldigt ovanligt.
Hur stor är risken för att barnet skall smittas under graviditeten?
Barnet kan i sällsynta fall smittas under förlossningen.
Hur påvisas Kondylom hos den gravida kvinnan?
Kondylom kan påvisas med gynekologisk undersökning.