• Aaliyah

Raka könshår

Skulle aldrig falla mig in att raka mig. Jag ansar lite på sidorna om jag ska till stranden någon gång. Men visst är det en trend, särskilt bland lite yngre att ta bort allt hår. Det finns inga hygieniska skäl att göra det och personligen tycker jag att ett helrakat underliv påminner om småflickor och porrfilmer. Men alla får ju göra som de vill som bekant...

Det var nyligen en lång och hätsk tråd om detta på familjeliv som en moderator fick gå in och stoppa eftersom det blev så mycket personangrepp

• Aaliyah

Mammacaa; Jag citerar från sjukvårdsrådgivningen.se

"Hår i underlivet är inte ohygieniskt
    De flesta säger att de rakar underlivet för att det är lättare att hålla sig ren om man saknar hårväxt, men det finns förmodligen också andra orsaker. Det stämmer inte att det skulle vara svårare att hålla sig ren om man har kvar håret, snarare är det tvärtom så att könshåret skyddar underlivet på olika sätt.

Det finns skäl som talar mot att raka underlivet. Till exempel kan det ibland under själva rakningen uppstå små sår på huden. Dessa kan infekteras och ge en inflammation i huden med sveda och svullnad. Om man rakar bort håret förlorar underlivet det skydd som könshåret ger. Området kring blygdläpparna har en känslig hud, och nötningen av huden ökar om man tar bort allt hår som växer där. Håret bidrar också till att lite luft kan cirkulera även om man har åtsittande kläder. Man kan till exempel få besvär från underlivet om man är rakad och använder stringtrosor och tajta byxor".

• Aaliyah

NenniePennie; tror också att det handlar om självförtroende men inte på samma sätt som du menar kanske...

• Aaliyah

Jag menar att det kanske krävs mer självförtroende att uppträda orakad än rakad i dagens läge.

• Aaliyah

Nä, men en del verkar tycka att ett orakat underliv är skamligt på något sätt.

• Aaliyah

Varifrån kommer den här trenden eller det här modet tro? Någon som har någon idé?

• Aaliyah

Ja, just det. Är en kvinnas naturliga underliv så hotfullt eller laddat?

Svar på tråden Raka könshår