• Emillia

Raka könshår

Läste i söndagens Aftonbladet att deras trendexpert "vad hon nu heter" skrev att könshåret skulle rakas av inför sommaren? Har ju förstått att det är ganska vanligt med rakning osv men är det lika vanligt med helrakat? Dessutom undrar jag, om någon vill svara, är det inte lite "pinigt" i tex offentliga duschar eller så att vara helrakad?

Har själv funderat på det här med rakning och försökte för ett tag sedan men "vågade" inte gå hela vägen även om det lockar lite :)

• Svar på tråden Raka könshår
  • dekad

Sist jag duschade offentligt, förra sommaren, blev jag chockad eftersom NÄSTAN ALLA hade helrakat. Vet inte när det svängde, brukar inte duscha offentligt så värst ofta Jag tycker du ska testa, gillar du det inte är det ju bara att låta det växa ut igen.

• Prinsessan Tindra

Jag är inte helrakad men nästan...jag tycker att det är jobbigt med offentliga duschar och döljer mig därför så gott det går. Det är väldigt sällan jag går till såna. Vad som jag tycker är värre och har lite ångest över ibland är att min dotter ser det varje dag och kanske kommer att få fel bild av vad som är naturligt. För jag tycker egentligen inte att det är naturligt även om jag personligen tycker att det känns fräschare.

• Anonym

Jag tror det är rätt vanligt med rakning eller i alla fall klippa det kortare.. :)

• Aaliyah

Skulle aldrig falla mig in att raka mig. Jag ansar lite på sidorna om jag ska till stranden någon gång. Men visst är det en trend, särskilt bland lite yngre att ta bort allt hår. Det finns inga hygieniska skäl att göra det och personligen tycker jag att ett helrakat underliv påminner om småflickor och porrfilmer. Men alla får ju göra som de vill som bekant...

Det var nyligen en lång och hätsk tråd om detta på familjeliv som en moderator fick gå in och stoppa eftersom det blev så mycket personangrepp

• AHöst

Sa det ar verkligen helrakat alla pratar om, inte bara lite omformning?

Jag undrar en sak, varfor valjer man att raka hela underlivet? Ar det inte battre att vaxa da? Det borde ju vara bade sakrare och skonare nar det vaxer ut om man nu vill vara helt utan konshar.

• Emillia

Lite "omformning" har vi väl alltid hållit på med genom att "putsa lite på kanterna" men just nu känns helrakat som trenden skulle jag säga.

• Anonym

Det är ju självklart upp till var och en hur man gör. Och vissa är säkert påverkade av media osv. Själv har jag testat allt möjligt, allt kvar, ansat, nästan hel rakad och helrakad. Och ja jag trivdes bäst som helrakad. När jag var nästan helrakad var jag det bara av lathet =) Men gällande vaxning, jag vågar helt enkelt inte. Brukade vaxa benen men kommer ihåg att det gjorde mkt ont, hur ska det då kännas i underlivet?

• MammaCaa

Jag rakar mej helt och det är då ingen trend..isf har den varit ihållig väääldigt länge ;)
    Jag började raka mej för typ 6-7 år sen
    Och jaa, jag gör det av hygiensika skäl... varför skulle det inte vara för det Aaliyah??
    Jag tycker det...för MIN del..
    Och när man har mens och det ..näee...usch..jag känner mej MYCKET fräschare när det inte är nåt hår..

Prova! Växer ju ut fort ananrs...om du inte trivs..

• Anonym (Lo)

Vet inte om det här med rakning ska kallas trend eller inte, nästan alla rakar ju sig under armarna och det är väl ingen trend? Själv rakar jag mig helt, sedan förra sommaren ungefär. Hade sett att det blivit vanligt i duschen på mitt gym och ville prova, dels för min egen skull och dels för att glädja min man :)

Tycker inte att det är "pinigt" att vara helrakad, var hos gynekologen för några veckor sedan och det var ingen som sa något om att jag rakade mig. Däremot frågade jag om det fanns någon risk men hennes svar var att så länge det inte gjorde ont och att underlivet inte misshandlades i fel trosor så fanns ingen risk. Dessutom så var det jättevanligt sa hon.

Så prova, håret kommer alltid tillbaka, snabbare än man önskar många gånger :)

Svar på tråden Raka könshår