Inlägg från: Meli |Visa alla inlägg
  • Meli

Varför heter/hette det negerboll

Det verkar som många tror att man döpt en kaka för att förlöjliga ett folkslag. Nu är det ju inte rikgigt så. Saken är den att negro på spanska betyder svart, och därav blev det negerboll. Det var alltså INTE för att asociera med ett folkslag.
    Bara känner att jag skulle skriva detta, eftesom folk hetsar upp sig så i ett par trådar

• Svar på tråden Varför heter/hette det negerboll
  • Meli

Pellinell

Men det är ju en ny syn på det, som att vissa glassar inte fick heta vad de skulle. Du tror väl inte på allvar att man satte namnet från början för att fölöjliga ett helt folkslag. Det ör ju bara ihop med att Svenskar är livrädda för att göra något som kan uppfattas som rasistiskt.

• Meli

Pellinell

Jag tror inte någon skadas av det, utan jag tror att det är vi svenskar i vår ENORMA rädsla för att göra något som, med mycket fantasi kan uppfattas som rasistiskt har skapat denna debatt från början. Jag kommer ihåg debatten om noggerglassen....pinsamt var vad det var. Dessutom vill ju inte svarta människor ens kallas neger längre alls, så då borde det ju spela ännu minder roll om kakan kallas för det.

• Meli

Lizzy 71

inte döper man vl kakor till könsord!! Det har jag aldrig varit med om så det är lite väl långsökt.

• Meli

jajja

Det är det jag menar, problemen ligger hos oss och vår rädlsa för att någon, eventuellt, kanske, om ska ta illa upp.

Svar på tråden Varför heter/hette det negerboll