Varför heter/hette det negerboll
Frågan i rubriken är ju varför det heter negerboll... Ingen som vet? Skulle varit intressant med lite fakta...
Negerbollen kom ju till för ganska länge sedan, då faktiskt många okunniga var mer eller mindre rasister och kallade mörkhyade för negrer(med en dålig klang) så kan det inte från början faktiskt varit så att det låg lite rasism bakom namnet?
Jag vet inte...jag bara funderar varför namnet kom till från början... Som någon skrev så borde ju "choklad boll" varit ett mer lätt tillgängligt namn då den innehåller choklad.
Finska pinnar, kommer de från Finland? Då är ju det förklaringen på det namnet... Skulle nu choklad/negerbollar kommit ursprungligen från tex Afrika och hetat Afrikabollar skulle det kunna jämnställas med Finska pinnar,alltså inget rasistiskt alls med det. Kan inte förstå varför folk jämnför negerbollar med finska pinnar...
Jag kallar det för chokladbollar, inte pga att jag nödvändigtvis tycker att det är rasistiskt med negerbollar utan det har bara blivit så...ingen jag känner kallar det för negerbollar...
Som sagt tycker jag bara det är intressant att spekulera i varför det började heta så från början... det var ju också den frågan TS ställde sig i rubriken.