• Meli

Varför heter/hette det negerboll

Det verkar som många tror att man döpt en kaka för att förlöjliga ett folkslag. Nu är det ju inte rikgigt så. Saken är den att negro på spanska betyder svart, och därav blev det negerboll. Det var alltså INTE för att asociera med ett folkslag.
    Bara känner att jag skulle skriva detta, eftesom folk hetsar upp sig så i ett par trådar

• Svar på tråden Varför heter/hette det negerboll
  • Poena

Jag tror inte att namnet från början var rasistiskt menat, men att många av dem som är emot att vi använder det idag tycker så pga ordet "neger" är starkt negativt laddat pga det som Pellinell skriver.

• Lizzy 71

Kanske för att det ser ut som en neger balle?

• Meli

Pellinell

Jag tror inte någon skadas av det, utan jag tror att det är vi svenskar i vår ENORMA rädsla för att göra något som, med mycket fantasi kan uppfattas som rasistiskt har skapat denna debatt från början. Jag kommer ihåg debatten om noggerglassen....pinsamt var vad det var. Dessutom vill ju inte svarta människor ens kallas neger längre alls, så då borde det ju spela ännu minder roll om kakan kallas för det.

• Lizzy 71

Nä jag skojade bara men man vet ju aldrig...

• Thezz mamma till två
    Lizzy 71 skrev 2006-05-15 13:52:32 följande:
    Kanske för att det ser ut som en neger balle?
    ha ha ha... j*vligt onödigt sagt...
    ღ Matteus mamma Therese ღ
  • Meli

Lizzy 71

inte döper man vl kakor till könsord!! Det har jag aldrig varit med om så det är lite väl långsökt.

• fenomena83

meli, joo, salmiakbalkar finns det ju nåt som heter

• fenomena83

och hallonbröst, eller vad heter dom nu? fast bröst är ju iofs inte ett könsord.

• Junija

Eftersom att ordet _idag_ uppfattas som kränkande så bör det tas ur vårt språkbruk. Det finns många ord som från början inte hade någon negativ innebörd, men med tiden har de ändrats.

Vi säger ju inte "fitta" i tid och otid till exempel. Inte uppskattar vi att kallas för käring heller, eller hur?

• Pellinell

meli: Du skriver själv att svarta inte vill kallas för neger längre. Kan det möjligen hänga ihop med att ordet är nedsättande? Skall man då kalla ett bakverk för det, tycker du, när det inget kostar att låta bli?

Svar på tråden Varför heter/hette det negerboll