• Meli

Varför heter/hette det negerboll

Det verkar som många tror att man döpt en kaka för att förlöjliga ett folkslag. Nu är det ju inte rikgigt så. Saken är den att negro på spanska betyder svart, och därav blev det negerboll. Det var alltså INTE för att asociera med ett folkslag.
    Bara känner att jag skulle skriva detta, eftesom folk hetsar upp sig så i ett par trådar

• Svar på tråden Varför heter/hette det negerboll
  • Meli

jajja

Det är det jag menar, problemen ligger hos oss och vår rädlsa för att någon, eventuellt, kanske, om ska ta illa upp.

• biomedbonus

Jag säger inte negerbollar längre, för jag har fattat att mörka människor blir ledsna, bara en sådan sak räcker för mig.

Min "störda" sambo han säger däremot negerboll Jag tycker det är dåligt av honom! 

• Sacha81

Vad larvigt att haka upp sig på. Jag tror vi vita lägger mer i ordet än de som faktiskt är negrer. Jag säger negerboll för att det heter det, jag alltid sagt det sedan jag var liten och det tänker jag fortsätta göra.

• Sacha81

Måste tillägga att jag absolut inte har något emot färgade och ser inte det som något annorlunda, om nu mitt inlägg lät lite hårt....sorry isåfall

• Sallisen

Om ens EN tar illa upp så bör man ju tänka över sitt val över vad man väljer att kalla dessa bollar...

Jag känner inte en enda mörkhyad som tar illa upp, men har kompisar som har mörkyade vänner som tar illa upp och det har räckt för att jag ska sluta kalla bollarna för negerbollar.

OFTAST beskriver namnet på varor vad de innehåller... chokladboll vore väl därför vara ett bra val på namn, för det innehåller ju kakao. Däremot innehåller de inte mörkhyade människor...

• biomedbonus
    Vargtass skrev 2006-05-15 13:49:32 följande:
    Men snälla! Finska pinnar (finns det inget som heter så?) är det också rasistiskt isåfall? Tycker att hela den här grejen börjar bli lite överdriven. Läste i en annan tråd om att det inte skulle spelas den svenska nationalsången på skolavslutningen. Det är ju en fin tradition..? Eller? Vem tar illa upp av det? Och varför?
    finskar pinnar, är inte samma sak .För man tänker inte på huvuden! eller är det bara jag å mina polare som gjorde det när vi var yngre.

Eller som vissa rasister i skolan sa " neger huvud med mjäll på.
  • getingmidja

Förra sommaren då jag var på Liseberg såg jag en mörkhyad kille som hade en t-shirt på sig med texten "BEVARA NEGERBOLLEN".
    Klart störtskön, och rätt, attityd!

• Violerna

Jag har då ALDRIG tänkt på bollen som ett "huvud"...!?! *nåt nytt för mig*

getingmidja - JAAA!!! DEN tröjan var ju störtskön på honom!! Jag gillar självironi! En kompis till mig har barn med en svart kille: en s.k. "mulatt", alltså (världens sötaste), och bebisen fick en hakklapp med texten "Made in Sweden" - bara så att alla skulle VETA att det var hennes egen och inte adopterad!! *också kul, tyckte jag* (Inte för att det är något fel med adopterade heller - om nu någon skulle kunna "förvränga" min historia till det...!!! ) /Viola.

• Jan 39

Folk som anser att det är stötande eller sårande
    att t ex kalla vita människor för vita
    måste ha en väldigt låg tanke om vita!

Eller hur ?

• AnnaCh81

Frågan i rubriken är ju varför det heter negerboll... Ingen som vet? Skulle varit intressant med lite fakta...
    Negerbollen kom ju till för ganska länge sedan, då faktiskt många okunniga var mer eller mindre rasister och kallade mörkhyade för negrer(med en dålig klang) så kan det inte från början faktiskt varit så att det låg lite rasism bakom namnet?
    Jag vet inte...jag bara funderar varför namnet kom till från början... Som någon skrev så borde ju "choklad boll" varit ett mer lätt tillgängligt namn då den innehåller choklad.

Finska pinnar, kommer de från Finland? Då är ju det förklaringen på det namnet... Skulle nu choklad/negerbollar kommit ursprungligen från tex Afrika och hetat Afrikabollar skulle det kunna jämnställas med Finska pinnar,alltså inget rasistiskt alls med det. Kan inte förstå varför folk jämnför negerbollar med finska pinnar...

Jag kallar det för chokladbollar, inte pga att jag nödvändigtvis tycker att det är rasistiskt med negerbollar utan det har bara blivit så...ingen jag känner kallar det för negerbollar...

Som sagt tycker jag bara det är intressant att spekulera i varför det började heta så från början... det var ju också den frågan TS ställde sig i rubriken.

• DaMungo

varför får man säga vitlök om man inte får säga negerboll?? :D

• Lady Namárië
    DaMungo skrev 2006-05-16 15:48:44 följande:
    varför får man säga vitlök om man inte får säga negerboll?? :D
    Därför att ordet vit inte är en kränkande benämning på människor som anses vara mindre värda än en själv?
    You can't take the sky from me.
  • AnnaCh81

Man får säga rödlök och gullök också
    Då kan det väl heta brunboll då? För den är ju brun, löken är vit...

Som jag skrev tidigare tycker jag inte det är just rasistiskt att säga negerboll, ville bara poängtera det

• smurfpinglan

jag har oxå undrat hur någon kommit på själva namnet negerboll.... men som sagt finns dussintals med mindre fina ord som att säga indianer i passet...

• WhiteTrash

ojdå, blev nått fel här
    skulle citera Lizzy 71
    "Kanske för att det ser ut som en neger balle?"
    *fniss*

• sugarbabe

Det är fel att säga NEGER oavsett vilket ord ni vill sammansätta det med.
    Neger kommer ifrån nigger=vit mans slav och det är kränkande och nedlåtande.

Självironi är en helt annan sak. Jag kan sitta med en vit vän och berätta en massa neger historier OCH svenne historier och vännen kan gora likadant men att en främmande person kallar mig neger eller använder ordet neger i sitt ordforråd hursomhelst är helt oacceptabelt.

Visa respekt for oss som är morkhyade.

Svar på tråden Varför heter/hette det negerboll