Inlägg från: 2mammis |Visa alla inlägg
  • 2mammis

Jakthund??

Jag tror faktiskt att det är väldigt olika. Vi har en jakthund och många vi känner har också det, och det är ingen av dessa som bor i hundgård. Däremot har vi en hundgård som vår hund får vara i när vi inte är hemma. Detsamma gäller våra bekanta.
    Men jag tror att många av den äldre generationens jägare har hundarna ståendes i hundgården jämt.

• 2mammis

Som jag skrev innan så är det oftast den äldre generationen av jägare som har sina hundar i hundgårdar jämt. Men för vår del och dem vi känner så ingår naturligtvis allmänlydnad och promenader. Vi tar hand om våra hundar som vilken hund som helst.

• 2mammis

Att vissa jakthundar är vanskötta, visst det finns nog de med, MEN hur många vanliga sällskapshundar är inte vanskötta? Tror inte det skulle vara typiskt för att det är en jakthund.

• 2mammis

Det kan väl vara lika svårt att bevisa att någon annan hund som inte står i hundgård är vanskött. Det finns så många hundar som t.ex nästan aldrig får någon promenad eller någon som bryr sig om dem. Dem kan ju också säga precis vad som helst.

• 2mammis

TS- Jag tror faktiskt att den delen av jägare du stött på är minoritet. Du menar tydligen att de flesta gör så. Men så är det inte. Har försökt att förklara det , men dina fördomar om att nästan alla jakthundar har det så står tydligen fast ändå.
    Men och många andra som har erfarenhet av dessa hundar vet hur majoriteten är.

• 2mammis

Dadipo
    Om min sambo inte hade jagat hade vi självklart inte haft jakthund. Så på det sättet är de ju ett visst redskap. Men bara för det behandlar vi vår hund som vilken annan hund som helst.
    Han är mycket tillgiven mot både andra hundar och människor och vill helst följa med överallt. MEN är ändå en mycket lovande harhund(det är en Hamilton stövare).
    Fast det här med att stå ute tycker jag nog att många andra hundar som inte är jakthundar också gör. Det är många som har hundarna i hundgård när dem jobbar.

• 2mammis

Norahs mamma
    Håller med dig. Men okunskap leder ju ofta till sådana "påhopp".

Svar på tråden Jakthund??