• Hugofelicia

Jakthund??

Hej på er.

Kanske låter lite som att jag har förutfattade meningar om dessa vovvar och mattar men....
    För att få ro i sinnet måste jag fråga.

Varför har man en jakt hund ute i hundgård hela tiden?
    Det är ju så irriterande då dom står där och skäller.

Varför är aldrig deras hussar och mattar ute och går med dem?
    Finns inget värre än att se en sönder strässad jakthund då den ska ut på jakt.
    Det är väl den enda tiden som den får vistas ute?

En familj som står mej väldigt nära har 2st jakthundar och dom får inte vara någon annan stans än i hund gården.
    HJÄLP!!!!
    Vad ska man göra och säga till dom?
    Det är ju ren djur misshandel.

Är det någon som har jakthund och kan hjälpa mej att förstå vad ni gör med era hundar?
    Jag tycker att de flesta jägare ser sina hundar som ett redskap.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Jakthund??
  • 2mammis

Jag tror faktiskt att det är väldigt olika. Vi har en jakthund och många vi känner har också det, och det är ingen av dessa som bor i hundgård. Däremot har vi en hundgård som vår hund får vara i när vi inte är hemma. Detsamma gäller våra bekanta.
    Men jag tror att många av den äldre generationens jägare har hundarna ståendes i hundgården jämt.

• Akinna

samma här jag har jakthund men den får vara inne med mig och ute i hundgård när vi inte är hemma om vi inte kan ta med den

• Hugofelicia

Ja ha... det kanske har hänt en attityd förändring i jakthunds ägarens hund hållning.
    Hur är det med allmänlydnaden då?
    Kurser eller vanliga promenader för den delen?

• Vargtass

Mitt intryck av de jägare som jag känner är att de också oftast har dem i rastgårdar. Dock inte alla. Har en vän som har sin hund inne men hon får aldrig gå längre in än i hallen. Hallen är inte speciellt stor men sen å andra sidan så lever denna hund ett rikt liv ändå. Hon får mycket motion och tränas med mycket, tycker ju det är fantstiskt kul! Han spårar med henne och hon är också eftersökshund. Däremot är hon så hungrig efter kärlek och närhet för det är nog inget hon får för mycket av. Hon nästan kryper upp i knät på en när man kommer dit!!!

• 2mammis

Som jag skrev innan så är det oftast den äldre generationen av jägare som har sina hundar i hundgårdar jämt. Men för vår del och dem vi känner så ingår naturligtvis allmänlydnad och promenader. Vi tar hand om våra hundar som vilken hund som helst.

• Akinna

2mammis : håller med dig så är det här med även om d är en jakt hund så behandlar jag honom som vilken hund som helst ..
    han får vara i hela huset soffan och i sängen ja överallt ..

bara en gammal myt att hundarna skulle tappa jaktsinnet om den fick vara inne m.m

min hund vet när han ska sätta i gång då vi sätter på hans halsband som vi enbart har på jakt m.m

• ALJO

Jag tror inte heller att alla jägare har hunden i hundgården, men här på landet har faktiskt dom flesta man ser det. Och dom sköts sämre än korna på gården, dom får inte komma ut och rastas, ingen regelbunden motion, inga klor klippta mm. Och sedan en månad innan jakten skall den stackars hunden helt plötsligt motioneras en mil om dagen eller så men fyrhjuling. Nej, vissa skulle inte få ha hund!

• lena ekman

Jag kan inte svara på varför men kanske för att de i många oseriösa fall räknas som jaktredskap i stället för en jaktkompis. Det finns också många myter om att en jakthund som det "klemas" med slutar jaga.
    Men jag har en liten historia att berätta.
    En kvinna vars man jobbade borta mycket blev less på at ta hand om den stora älghunden. Hunden var hanhundselak, drog i kopplet, stack om man släppte den osv. Hon ställde ultimatum, antingen skulle hon ta med hunden på kurs eller så skulle hunden bort.
    Självklart kunde ju inte mannen göra sig av med sin fina älghund så det blev kurs. Hon fick ordning på hunden och det medförde att hunden fick följa på jobbet, gå ut på promenader, ut och cykla, följa med i bilen...... Fick ett helt nytt liv tillsammans med matte. Och så kom älgjakten och hunden jagade inte. Oj oj oj vad jaktlaget retade denna man "nu har frugan förstört hunden", "ränna på såna kurser, ja det vet man ju hur det slutar" Kommentarerna haglade och den måttligt förbannade mannen åkte hem till sin fru. Men hon fick honom att förstå att det kanske var dags att umgås med sin hund mer än tre veckor i spetember och tre i oktober. Så han började nu med allt som hon gjort med hunden (ja förutom kurs då, någonstans går gränsen ) Nästa älgjakt sköts hela tilldelningen för denna hund!!!!
    Ja så kan social samvaro förstöra en jakthund

• goldfish

Det beror nog på hur man själv är som person, djurvän eller enbart jägare.

Föräldrarna har 2 jakthundar, men de som är i hundgården är katterna för att de ska få komma ut och få lite luft
    Den ena hunden tappade lusten för att jaga och åker med till skogen bara för att få vara med.
    Detta stör en del andra som undrar varför man behåller en värdelös hund, och dessa människor anser inte jag vara djurvänner, utan enbart jägare.
    Hundarna om de är jakthundar eller sällskapshundar för föräldrarna hade inte haft någon betydelse, men eftersom pappa jagar så blev det jakthund(ar) och de behandlas inte annorlunda för det.

Men jag håller med om att det är jobbigt att lyssna på en hund som står hela dagarna i en hundgård och skäller, och det är synd om dem.
    Men undrar om det inte i vissa fall kan räknas som djurplågeri, för jag tror nog om jag inte minns fel att det finns bestämmelser för hur det ska gå till att ha hund i hundgård.

• Vargtass

Jag fick lämna in min Schäfertik på hundpensionat för ett tag sen när vi skulle iväg. Hon skulle då stå i en rastgård hela dagen och på natten fick hon komma in i en box i stallet (men där var varmt) och sen dagen efter stod hon i rastgården igen tills vi skulle hämta henne. Vilken ångest jag hade!!! Min lilla flicka....? Så ledsen och övergiven hon måste ha kännt sig? Den gamla hunden kunde vi lämna till bekantar men en ung Schäfer som kräver en fast hand går inte så lång tid. Vi har lämnat henne till det paret ett par gånger innan och hon "tar över" på några tmmar. De är rent för snälla och "mesiga". Så Pensionat var det alternativ som vi hade att välja. Så tramsig man är med sina hundar egentligen? Det tar ju ingen skada så, inte för ett dygn, men jag kan tillägga att jag tänkte mer på min vovve än jag njöt av den utflykt vi skulle göra...

Svar på tråden Jakthund??