• mi ma

TBC vaccination!

Är det någon som har vaccinerat sitt barn mot TBC?
    Min BVC vill att vi ska göra det eftersom min mormor för typ 70 år sedan hade TBC.

Blir det hemska sår på armen som tar lång tid att läka?

Bör man vaccinera mot TBC? Hur har ni gjort?

Tacksam för alla svar

• Svar på tråden TBC vaccination!
  • Erita

menar du BCG-vaccinen?...
    den har mina föräldrar men då var det ju ett stort ärr
    har inte sett ngt barn som har det nu

det enda som står i min vaccinationsbok som bm delar ut är att sticket är ytligt men att efter 4-5 veckor uppträder på platsen för vaccinationen en liten knuta som senare kan tömma sig på varigt innehåll.

står inget annat tyvärr

• lucasmama

ja, vi har vaccinerat Lucas med BCG, gjorde det i slutet av mars och för några veckor sedan kom ett sår med lite var på armen, börjar gå tillbaka nu....
    Har vaccinerat oss själva också (sjukvårdspersonal), och jag har haft samma som Lucas fast lite tidigare kom min bula och nu har den nästan försvunnit helt. Ont har jag haft på armen också, knappt kunnat ligga på den sidan....
    men det är skönt att ha det ä'ndå faktiskt!

• Lillmys80

Ja precis som erita beskriver så uppstår vid TBC-vaccinationen såsmåningom en knuta som brister o varar, kan hålla på ganska länge o ja d blir ett ärr, o d är nog olika hur stort d blir. D är inte så vanligt idag att man vaccinerar mot TBC, jag kommer inte göra d iaf, men min dotter har inte heller nån i sin närhet som haft d.

• mi ma

ja, jag menar BCG vaccination.

Men vad konstigt, läkare på vårt BVC tyckte att vi skulle vaccinera Alice trots att min mormor bor 150 mil härifrån och vi träffar henne kanske vart 3:e, 4:e år bara. Sen berättade läkaren att det kommer att bli ett sår som varar sig i flera månader.

jag jobbar ju inom vården också, men jag är inte vaccinerad.

åhh, hur ska man göra?

• Erita

jo men BCG tas om ngn har eller har haft TBC i familj/släkt

• Erita

Eller om man kommer från ett land där TBC är vanligare
    eller planerar att resa utomlands till ett U-land

• annbom

Vi valde att vaccinera vår son av flera orsaker. Ett var att hans farmor troligen hade TBC som liten, vi skulle till Thailand och resa runt pluss att TBC faktiskt har kommit tillbaka hit till sverige. Sonen fick inte ens någon knuta eller något som varade, men eftersom han var under ett år så kan det behövas en ny vaccination när han blir vuxen.
    En vännina till mig blev smittad av en patient när hon var gravid och både hon och barnet blev sjuka. De fick medicinera under lång tid.
    Jag skulle också ge dig rådet att vaccinera, heller en gång för mycket än för litet.

• mi ma

Jag har försökt läsa på lite om TBC och BCG vaccinationen, men det känns inte som om jag blir så mycket klokare

annbom: känns ju skönt att veta att inte alla får hemska sår på armen. Läste att man inte får bara i bassäng om såret vätskar sig. Alice ÄLSKAR babysimmet, så vi får hoppas att det inte blir nåt långvarit så iallafall om vi bestämmer oss för att vaccinera henne. Eller helst inget sår alls såklart

tack för alla svar!

• lucasmama

SÅRET LÄKER...... men TBC får man livet ut! bara en tanke.... såret kan väl inte vara det stora att ta ställning till?

Svar på tråden TBC vaccination!